Na terenie Świdnickiej Strefy Aktywności Gospodarczej w lipcu 2024 r. ruszy zakład produkcyjny, gdzie powstanie chluba spółki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.
Polski Autobus Wodorowy
Specjalna modułowa i ergonomiczna konstrukcja szkieletu, bardzo niskie zużycie paliwa oraz wydajny system rozprowadzenia powietrza przy klimatyzacji będą charakteryzować innowacyjne autobusy spółki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Inwestycja uzyskała wsparcie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który na wybudowanie fabryki przekaże 50 mln zł preferencyjnej pożyczki.
100 autobusów rocznie
Budowa zakładu produkcyjnego innowacyjnych autobusów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi wraz z infrastrukturą towarzyszącą zostanie ukończona najpóźniej w lipcu 2024 r. Zostanie on zlokalizowany na terenie Świdnickiej Strefy Aktywności Gospodarczej i będzie w stanie wyprodukować 100 autobusów rocznie.
Środki z udzielonego przez NFOŚiGW dofinansowania przeznaczone będą na budowę hali produkcyjnej oraz wprowadzenie i montaż infrastruktury towarzyszącej – urządzeń, oprzyrządowania, narzędzi oraz wyposażenia do produkcji części, spawania, przygotowania nadwozia, montażu autobusu, kontroli jakości, przygotowania do sprzedaży, magazynów, stanowiska serwisowego, a także stacji tankowania wodoru – co pozwoli zorganizować całą produkcję.
Wodorowy NesoBus – „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza”
NesoBus
Innowacyjność pojazdów będzie oparta na zastosowaniu konstrukcji o charakterze modułowym umożliwiającej poprawę parametrów zasięgu, zużycia paliwa oraz efektywności układu klimatyzacji. Autorskiej optymalizacji będzie podlegać także liczba miejsc dla pasażerów. W autobusach spółki PAK PCE przewidziano 93 miejsca, w tym 37 siedzące, co przy typowym 12-metrowym autobusie miejskim będzie zwiększało możliwości przewozu pasażerów.
Modułowa i ergonomiczna konstrukcja szkieletu pozwoli m.in. na montaż efektywnych zbiorników wodoru. Niskie zużycie tego paliwa, jako rezultat ekologiczny, zostanie osiągnięte także poprzez nowatorskie użycie lekkich materiałów konstrukcyjnych, opracowanie parametrów układu napędowego, zastosowanie nowoczesnych, urządzeń energoelektronicznych o małych stratach energii i opracowanie zaawansowanych metod sterowania rozdziałem energii. Spalanie wodoru przez „NesoBus” (Neso – to skrótowiec od pierwszych liter zwrotu „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza”) będzie konkurencyjne względem innych producentów. Równolegle system klimatyzacji i ogrzewania przy bardzo wydajnym rozprowadzeniu powietrza w całym pojeździe znacząco obniżą zapotrzebowanie układu na energię elektryczną, a tym samym na całościowe zużycie energii przez autobus. Wprowadzenie autobusów do eksploatacji pozwoli uzyskać także inny efekt ekologiczny – zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery.
Umowa o dofinansowanie inwestycji ze środków krajowych zgromadzonych w programie „Nowa Energia” została podpisana w Warszawie 22 grudnia br. przez wiceprezesa zarządu NFOŚiGW Artura Michalskiego oraz prezesa zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. Macieja Nietopiela.
Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
źródło, zdjęcie: NFOŚiGW