30 maja odbyła się oficjalna premiera wodorowego autobusu. Grupa Polsat Plus i ZE PAK zaprezentowały NesoBus, który nie emituje spalin i oczyszcza powietrze. Rozpoczęcie produkcji seryjnej planowane jest na 2023 rok w powstającej w Świdniku fabryce.

Reklama

NesoBus – autobus wodorowy

NesoBus to nowa jakość w sektorze transportu zbiorowego. Wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus zasilany zielonym wodorem jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu dla mieszkańców miast. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata.

Neso to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. Tankowanie NesoBusu trwa tylko 15 minut. Pojazd jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. Autobus wodorowy ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 km.

autobus wodorowy

Jak działa autobus wodorowy?

Konstrukcja NesoBus, polskiego autobusu wodorowego, jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast – likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5.

NesoBus, polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.


Czytaj też: „Prądem w smog. Jak rozwijać infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych”


Jak nasz autobus na wodór oczyszcza powietrze?

NesoBus wytwarza na bieżąco energię elektryczną pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego. Nie ma żadnego procesu spalania. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. Nesobus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.

Autobus wodorowy powstanie w Polsce

Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zaprojektowała włoska firma Torino Design, ogniwa paliwowe pochodzą od firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon.

NesoBus autobus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu, a produkcja seryjna na potrzeby rynku polskiego i na eksport do innych krajów będzie odbywać się w Polsce.

– Jesteśmy dumni, że budujemy w Polsce fabrykę w Świdniku – regionie z tradycjami motoryzacyjnymi i bardzo doświadczonym, profesjonalnym zespołem. Będziemy mogli produkować tam ponad 100 autobusów rocznie. Fabryka zostanie oddana do użytkowania już w przyszłym roku – czytamy w komunikacie.

Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło: Grupa Polsat Plus

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE