24. sierpnia w Bremervörde w Dolnej Saksonii odbył się premierowy przejazd wodorowego pociągu pasażerskiego. Tym samym zainaugurowano pierwszą na świecie linię kolejową zasilaną całkowicie wodorem, po której docelowo podróżnych wozić będzie 14 pociągów regionalnych.
Wodór zamiast diesla
14 pociągów wodorowych modelu Coradia iLint ma docelowo zastąpić 15 składów z silnikiem diesla na trasie między Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude. Bezemisyjne zespoły trakcyjne Alstom mogą pracować przez cały dzień na jednym zbiorniku wodoru, ponieważ ich zasięg wynosi aż 1000 kilometrów.
Coradia iLint
Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski wykorzystujący wodorowe ogniwo paliwowe. Ten całkowicie bezemisyjny pociąg jest cichy i emituje jedynie parę wodną. Opracowany specjalnie do użytku na liniach niezelektryfikowanych, umożliwia czystą, zrównoważoną eksploatację pociągów przy zachowaniu wysokiej wydajności. Pociąg porusza się średnio z prędkością od 80 do 120, a jego maksymalna prędkość to 140 kilometrów na godzinę.
„Mobilność bezemisyjna jest jednym z najważniejszych celów zapewniających zrównoważoną przyszłość, a Alstom ma wyraźną ambicję, aby stać się światowym liderem w dziedzinie alternatywnych systemów napędowych dla kolei. Pierwszy na świecie pociąg wodorowy, Coradia iLint, pokazuje nasze wyraźne zaangażowanie w ekologiczną mobilność w połączeniu z najnowocześniejszą technologią” – mówi Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny i prezes zarządu Alstom, firmy odpowiedzialnej za projekt.
Czytaj też: W Sanoku powstała pierwsza w Polsce samorządowa spółka wodorowa
Pociąg wodorowy w Europie
Wkrótce 27 pociągów Coradia iLint będzie obsługiwało obszar metropolitalny Frankfurt. Kilka europejskich krajów także planuje już wdrożenie technologii wodorowej dla kolei. We Włoszech Alstom buduje 6 pociągów wodorowych Coradia Stream w regionie Lombardii. W perspektywie jest kolejnych 8. Natomiast we Francji przewiduje się 12 pociągów Coradia dla czterech różnych regionów kraju.
Testy Coradia iLint w Polsce
Kilka państw miało już okazję przetestować pociągi Coradia iLint, które zaprezentowano m.in. w Austrii, Holandii, Szwecji i Polsce. Premiera pociągu wodorowego nad Wisłą miała miejsce w czerwcu zeszłego roku. Na Torze Testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, koło Wrocławia, zadebiutował Coradia iLint, który jest szansą dla Polski na ograniczenie emisji CO2, a nawet na dekarbonizację transportu szynowego. Dzięki wodorowemu transportowi publicznemu regionalni operatorzy mogą stać się wzorem zrównoważonej mobilności.
Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
źródło: alstom.com