Poznańskie MPK planuje zamontować panele fotowoltaiczne na dachu jednego z tramwajów. Będą zasilały urządzenia pomocnicze: kasowniki, informację pasażerską oraz system sterowania.

Panele pojawią się na dachu tramwaju Siemens Combino pilotażowo, przy okazji naprawy głównej pojazdu.

Reklama

– Pilotażowy system będzie dostarczony za darmo. Zadania podjęły się firmy Enika oraz Saatz – wyjaśnia Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa MPK.

Wytworzony prąd nie będzie ani oddawany do sieci, ani nie będzie zasilał silników głównych pojazdu. Dach tramwaju ma zbyt małą powierzchnię, by wytworzyć do tego odpowiednią ilość prądu. Ale panele będą zasilały system pomocniczy, odpowiedzialny m.in. za pracę kasowników czy tablic informacji pasażerskiej.

Panele będą współpracowały z przetwornicami DC/DC, które przetworzą napięcie generowane przez panele na napięcie pozwalające ładować pokładowe baterie akumulatorów.

Czy takie panele pojawią się na kolejnych tramwajach? Władze MPK Poznań zdecydują o tym po zakończeniu programu pilotażowego.

Panele fotowoltaiczne także na autobusach

Takie rozwiązanie zastosowano także na dachach 12-metrowych autobusów elektrycznych, które poznańskie MPPK kupiło w 2020 roku. Pozyskana z nich energia wspomaga instalację elektryczną autobusu podczas postoju na końcówkach linii. Dzięki temu pojazdy nie zużywają prądu z akumulatorów potrzebnych do jazdy.


Sprawdź też: Farmy fotowoltaiczne o najdziwniejszych kształtach


Mowa o zasilaniu systemu informacji pasażerskiej (w tym system zapowiedzi głosowych, oznakowanie przycisków alfabetem Braille’a) czy ładowarek USB, w które wyposażone są pojazdy.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Tekst: kaef
Zdjęcia: MPK Poznań
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE