Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego planuje zakupić nowoczesne elektryczne pociągi. Wszystkie nowe pojazdy mają pojawić się na torach do 2025 roku.
Pociągi elektryczne – bezpieczny, ekologiczny transport
Województwo Zachodniopomorskie dysponuje najnowocześniejszym w Polsce taborem do obsługi regionalnych połączeń kolejowych. Pojazdy, których właścicielem jest samorząd, są użytkowane przez POLREGIO. Pociągi z logo Pomorza Zachodniego wyruszają w trasę nawet 270 razy dziennie, przewożąc tysiące pasażerów. Dzięki temu w 2022 roku z usług kolei regionalnych na Pomorzu Zachodnim skorzystało przeszło 7,5 mln osób. To największa liczba pasażerów od ponad 10 lat.
– Bezpieczny, ekologiczny transport to priorytet dla samorządu województwa – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. – Jesteśmy krajowym liderem w unowocześnianiu floty, którą tworzy teraz m.in. 40 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 12 hybryd. Nie mamy już starych pojazdów, ale mamy kilka takich, które chcemy zastąpić nowymi czteroczłonowymi „elektrykami”.
Samorząd ogłosił przetarg. Przedmiotem zamówienia jest dostawa czterech sztuk fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym.
Koszty ich zakupu szacuje się na 100 mln zł netto. Jednak przetarg przewiduje tzw. opcję 4+4, czyli zakup jeszcze czterech pojazdów. Łączna wartość takiego kontraktu to zatem 200 mln zł netto, czyli 246 mln zł brutto.
Termin składania ofert mija 23 marca. Realizacja zamówienia planowana jest do 20 listopada 2025 r.
Ekologiczne czy nie – jak to jest z hybrydami?
Jakie będą główne kryteria oceny wniosków?
Przy wyborze najlepszej oferty będą brane pod uwagę cena (60%), okres gwarancji (10%), współczynnik niezawodności technicznej (15%), termin dostawy pierwszego pojazdu (15%). Dostawca musi mieć doświadczenie w produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych i wykazać, że w okresie ostatnich 3 lat wykonał należycie dostawy co najmniej trzech sztuk czteroczłonowych, fabrycznie nowych EZT, przystosowanych do jazdy dwukierunkowej, z prędkością eksploatacyjną min. 160 km/h.
Zaplanowano dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w wysokości do 85% wartości zamówienia. Przewidziana jest możliwość unieważnienia postępowania, jeżeli środki, które Województwo Zachodniopomorskie zamierza przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia na pociągi elektryczne, nie zostaną mu przyznane.
Więcej informacji można uzyskać na stronie Pomorza Zachodniego.
Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
źródło i zdjęcie: rpo.wzp.pl