Dekarbonizacja transportu jest głównym tematem VIII Konferencji Polskiej Platformy LNG i bioLNG, która odbyła się 2-3 października w Gdyni. Mocnym punktem programu wydarzenia był biometan.
– Bez gazu nie będzie dekarbonizacji gospodarki. To ogromna szansa dla biogazu i biometanu – przekonywał dr hab. Grzegorz Tchorek z Instytutu Energii – PIB podczas debaty panelowej podsumowującej 3 lata od podpisania Porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju branży biogazu i biometanu.
Panel, który moderował Janusz Pietruszyński z portalu Cire.pl koncentrował się na 3 obszarach: legislacji, bankowalności projektów biometanowych i społecznej akceptacji inwestycji.
Wszyscy paneliści: Sylwia Koch-Kopyszko, Krzysztof Czerski, Piotr Dowżenko i Jan Talaska z Rady naukowej PPLNG i bioLNG oraz Grzegorz Tchorek z Instytutu Energetyki – PIB ocenili pozytywnie podpisane w 2021 z inicjatywy pełnomocnika rządu ds. OZE Ireneusza Zyski Porozumienie, jako konsolidujące branżę. Poruszono jednak szereg wyzwań, wśród których społeczna akceptacja dla inwestycji wybijała się jako jedno z kluczowych.
– Problemem w rozwoju rynku biometanu nie są pieniądze. Problemem jest brak zgody społeczności lokalnych dla projektów powstających w ich sąsiedztwie. Od wielu lat walczę z instytucjami państwowymi o biogazową kampanię edukacyjną i nadal jej w Polsce nie ma – mówiła Sylwia Koch-Kopyszko.
– O ile mamy gotowość technologiczną, w pewnym sensie gotowość polityczną, to mamy ogromny deficyt gotowości społecznej i trzeba go nadrobić. Biogaz znajduje się na liście branż „nieoswojonych” – konkludował Janusz Pietruszyński.
Zarejestruj się na Kongres Biogazu
Brak wykwalifikowanej kadry
Temat biometanu i krajowych regulacji prawnych przedstawił podczas prezentacji otwierającej Jakub Safjański z Konfederacji Lewiatan, który podkreślił istotny, ale rzadko poruszany publicznie problem braku odpowiednio wykwalifikowanej (i wynagradzanej) kadry urzędniczej de facto odpowiedzialnej za tworzenia kluczowych przepisów dla branży i prowadzącej otwarty dialog z jej przedstawicielami. Na pytanie czy biometan jest paliwem przyszłości dla sektora transportowego odpowiedział, że biometan jest rozwiązaniem dla wszystkich branż – dostępnym już teraz, aplikowalnym technologicznie i kosztowo.
W trakcie konferencji, w prezentacjach ekspertów i podczas rozmów kuluarowych, po raz kolejny ważnym punktem była legislacja – ta w zakresie biometanu wyróżnia (niestety negatywnie) Polskę na tle UE swoją przewlekłością, niespójnością i rozproszeniem poszczególnych przepisów w różnych aktach prawnych. – Przedsiębiorcy nie będą czekać. Mimo bardzo zachowawczego i konserwatywnego podejścia instytucji państwowych i fajansowych dla technologii energetycznych i paliwowych inwestycje trwają – mówili Piotr Dowżenko i Sylwia Koch-Kopyszko.
Potwierdza to m.in. firma E-logis z Grupy Elmex, właściciel stacji LNG w Rzepinie, gdzie we wrześniu po raz pierwszy zatankowano bioLNG. O projekcie opowiedział Krzysztof Potok, prezes zarządu E-Logis, który przyznał, że bioLNG jest droższe niż kopalne LNG, ale mimo to cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem wśród branży transportowej.
Nagrody PPLNG i bioLNG
Organizatorzy konferencji po raz kolejny przyznali nagrody Kapituły PPLNG i bioLNG. Beata Wiszniewska z Polskiej Grupy Biogazowej otrzymała statuetkę „Osobowość roku” za pracę na rzecz wypracowania przepisów dla branży biometanu, zaś IVECO Poland zostało „Firmą roku” jako lider zastosowania paliw alternatywnych w swoich pojazdach.