Microsoft i International Airlines Group (IAG) – międzynarodowa korporacja linii lotniczych, podpisały umowę dotyczącą zakupu zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Umożliwi to znaczne ograniczenie emisji CO2 do 2030 r.
SAF – ekologiczne paliwo
SAF będzie produkowane z zużytego oleju kuchennego i odpadów spożywczych. Ekologiczne paliwo pozwoli zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o co najmniej 80% w porównaniu z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych.
Ekologiczne paliwo będzie dostarczane liniom lotniczym International Airlines Group obsługującym londyńskie lotniska Heathrow i Gatwick w 2023 r. Dostawcą będzie firma Phillips 66 Limited Humber Refinery, która jest jedynym brytyjskim producentem SAF na skalę przemysłową.
Czytaj również: Samoloty Wizz Air będą latać na ekologiczne paliwo
Wsparcie inwestycji w SAF
Microsoft będzie współfinansował 14 700 ton SAF zakupionych przez IAG. Wystarczy to do pełnego zatankowania około 300 lotów Boeing 787 British Airways między Londynem a Seattle.
– Rozwój SAF ma kluczowe znaczenie dla długoterminowej dekarbonizacji naszej branży. Silne partnerstwa handlowe pomogą stymulować globalne inwestycje potrzebne do zbudowania i utrzymania rynku. Cieszymy się, że organizacje, takie jak Microsoft, inwestują w ten sektor – stwierdził Jonathon Counsell, szef ds. zrównoważonego rozwoju w IAG.
IAG zainwestował 865 mln dolarów w ekologiczne paliwo. Firma współpracuje z przemysłem lotniczym na rzecz dalszego wsparcia inicjatyw związanych z SAF. Przedsięwzięcia mają na celu przyspieszenie produkcji m.in. w zakładzie Nova Pangaea zajmującym się przetwarzaniem odpadów na paliwo w Wielkiej Brytanii.
Ekologiczne paliwo dla samolotów w Hiszpanii
Zmniejszenie emisji z lotnictwa
Przy odpowiednim wsparciu finansowym w ciągu następnych ośmiu lat w Wielkiej Brytanii i całej Europie można będzie zbudować 30 zakłady produkcji SAF. Ograniczyłoby to emisję nawet o 7 milionów ton CO2 rocznie do 2030 r.
– Zmniejszenie emisji z lotnictwa będzie możliwe poprzez działania na rzecz dekarbonizacji, przy jednoczesnym uznaniu społecznych i ekonomicznych korzyści płynących z latania. Wymaga jednak większego zaangażowania ze strony wszystkich zainteresowanych stron – powiedziała Julia Fidler, kierownik ds. zakupów SAF.
Akademia inwestora biogazowego
źródło: Biomass Magazine
zdjęcie: Pixabay