Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego uruchomiły wspólnie Licznik elektromobilności, który monitoruje liczbę pojazdów z napędem elektrycznym na polskich drogach i pomaga analizować rozwój sektora w kraju. Ze zgromadzonych danych wynika, że w 2021 r. ilość aut elektrycznych w Polsce wzrosła o 93 proc. w porównaniu z rokiem 2020 r.
W 2021 r. 93 proc. więcej elektryków
Jak podaje PSPA, z danych na koniec grudnia wynika, że w Polsce było zarejestrowanych łącznie 38 001 osobowych oraz 1657 użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Rok 2021 przyniósł ogromny wzrost, bo aż o 93 proc. W ubiegłym roku liczba aut elektrycznych zwiększyła się o 20 253 sztuki w stosunku do roku 2020.
Wśród 38 001 osobowych aut elektrycznych 49 proc stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV). Z kolei pozostałe 51 proc. stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV).
Licznik elektromobilności – pozostałe pojazdy
Pozostałe pojazdy także zaliczyły wzrost. Jak wynika z danych Licznika elektromobilności, wciąż zwiększa się też flota elektrycznych motorowerów i motocykli. Na koniec grudnia składała się ona z 10 650 szt. Podobna sytuacja dotyczy osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 325 136 szt. Z danych na koniec roku wynika, że ilość autobusów elektrycznych w Polsce wzrosła do 651 szt. W ubiegłym roku przybyło ich aż 220.
Czytaj też: Wypożycz auto elektryczne i ładuj je w domu bez opłat!
Więcej stacji ładowania
Naturalną konsekwencją wynikającą z większej popularności pojazdów elektrycznych jest większa ilość stacji ładowania. Pod koniec grudnia 2021 r. w Polsce funkcjonowały 1 932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Jak podaje PSPA, 30% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). Natomiast 70% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W grudniu uruchomiono 119 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (240 punktów).
„Rewolucja w branży motoryzacyjnej jest faktem”
–Warto podkreślić, że od kilku miesięcy obserwujemy znaczny wzrost liczby rejestracji hybryd plug-in, które przy właściwej eksploatacji w czasie jazdy miejskiej mają zalety samochodu elektrycznego bateryjnego zaś poza miastem mają zasięgi porównywalne z samochodami konwencjonalnymi. Rewolucja w branży motoryzacyjnej jest faktem, ale mimo tego, bieżący rok będzie czasem wytężonej pracy legislacyjnej, bo czeka nas wejście w życie kilkunastu dyrektyw i rozporządzeń, z których znaczna część będzie dotyczyła pojazdów niskoemisyjnych – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
– Końcówka roku, zgodnie z naszymi oczekiwaniami, zakończyła się mocnym akcentem. Biorąc pod uwagę dane z 12 miesięcy, w grudniu zarejestrowano prawie jedną piątą osobowych BEV i oddano do użytku 21% ogólnodostępnych stacji ładowania. Mimo pewnych obaw związanych z niedoborem półprzewodników w rok 2022 wchodzimy z dużą dawką optymizmu. W 2021 r. wielomiesięczne starania branży przyniosły wymierne efekty w postaci optymalizacji szeregu przepisów prawnych regulujących obszar zeroemisyjnego transportu, w szczególności nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ukoronowaniem intensywnego dialogu z NFOŚiGW było wdrożenie kompleksowego systemu wsparcia rynku e-mobility obejmującego jego najważniejsze komponenty: pojazdy elektryczne, stacje ładowania oraz niezbędną infrastrukturę elektroenergetyczną. To wszystko sprawia, że rok bieżący ma szansę stać się przełomowym okresem dla rozwoju elektromobilności w Polsce – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Rynek biogazu i biometanu – najnowszy numer:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
źródło i grafiki: PSPA
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE