By rozpocząć prace nad wychwytem CO2, przedsiębiorcy muszą mieć zapewnioną infrastrukturę do jego magazynowania. Prace legislacyjne nad CCS ciągną się od dawna, a powstałe dotąd przepisy są rozproszone w wielu aktach, co utrudnia ich praktyczne zastosowanie. Tymczasem branży cementowej kończy się czas.

Reklama

W 2034 r. branża cementowa utraci bezpłatne uprawnienia do emisji CO2. Jeśli do tego czasu nie powstanie infrastruktura i ramy prawne – polski cement przestanie być konkurencyjny na rynku.

„Dla nas 2034 rok jest naprawdę pojutrze”

Koszty budowy instalacji CCS są miliardowe, a zbudowanie infrastruktury pozwalającej na transport i magazynowanie może potrwać nawet dekadę. Z tego powodu producenci cementu zaapelowali w liście otwartym do premiera oraz Ministerstw Klimatu i Środowiska oraz Rozwoju i Technologii, by przyspieszono prace nad legislacją umożliwiającą transport i magazynowanie CO2 na lądzie.

– Mimo, iż jesteśmy nowoczesną branżą i sami ograniczyliśmy emisję o 30%, to jeżeli nie będzie stworzonych warunków do rozwoju technologii CCS, przestaniemy być konkurencyjni nie tylko w stosunku do producentów spoza UE, ale nawet z Unii – mówił Włodzimierz Chołuj, Członek Zarządu SPC i Prezes Zarządu CEMEX Polska.


2. Kongres Carbon Capture


Obecnie w cementowniach w Polsce średnio 80% paliw kopalnych jest zastępowanych paliwami alternatywnymi, produkowanymi z odpadów. Usunięcie emisji procesowych nie jest jednak w pełni możliwe i technologie CCUS to jedyna odpowiedź na ten problem.

O tym problemie alarmuje także Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, który wystosował memorandum zatytułowane „Bez rozwoju infrastruktury wychwytu CO2 utracimy w Europie niektóre gałęzie przemysłu”.

Postulaty branży cementowej

Polska branża cementowa jest gotowa do wdrożenia technologii CCS, jednak są to inwestycje wiążące się z ogromnymi kosztami. Przy każdej cementowni trzeba wybudować drugi zakład, służący tylko do wychwytywania CO2, a jest to koszt jednostkowy rzędu 400-500 mln USD, co oznacza kilkanaście mld PLN dla całego sektora. Dlatego też konieczne są stabilne ramy legislacyjne, które pozwolą na wdrożenie technologii CCS w przemyśle oraz stworzenie sieci rurociągów do transportu dwutlenku węgla wraz z miejscami jego magazynowania (onshore i offshore – np. we w współpracy z krajami bałtyckimi).

Obawy sektora cementowego budzi fakt, iż sam proces budowy rurociągów na potrzeby transportu CO2 szacuje się na wymagający 8-10 lat (bazując na danych dotyczących gazociągów). Stąd wystąpienie o przedstawienie rozwiązań i harmonogramu dla każdego z poniższych postulatów, kluczowych dla utrzymania konkurencyjności polskiego przemysłu, nie tylko cementowego:


Czytaj też: Następny krok carbon capture? Termiczne przetwarzanie odpadów


  • Usankcjonowanie technologii CCS w Krajowym Planie na rzecz Energii i Klimatu do 2030 r.
  • Nowelizacja Polityki Energetycznej Polski do 2040 r., uwzględniając wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną w przemyśle.
  • Opracowanie Krajowej Strategii Dekarbonizacji Sektorów Energochłonnych i zarządzania sekwestracją CO2oraz jego wykorzystaniem w gospodarce.
  • Przyspieszenie prac nad Rozporządzeniem do Ustawy Prawo Geologiczne i Górnicze ws. obszarów, gdzie dopuszcza się magazynowanie CO2, uwzględniając lokalizację cementowni.
  • Aktualizacja Ustawy Prawo Energetyczne, która określi warunki wykonywania i kontrolowania działalności polegającej na przesyłaniu CO2 w celu jego podziemnego magazynowania.
  • Opracowanie dokumentu (np. specustawy), który określi zasady i przyspieszy proces budowy sieci transportowej (rurociągów).
  • Przygotowanie dokumentu (np. nowej ustawy), regulującego kwestie prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie transportu i magazynowania CO2, w tym określającego zasady równego i niedyskryminującego dostępu do nich.
  • Opracowanie dokumentu, który określi status wychwyconego CO2 jako produktu (nadanie nowego kodu CN), aby rozróżnić go od sektora gazów technicznych, co umożliwi transport i magazynowanie.
  • Rozpoczęcie prac nad wdrożeniem tzw. Kontraktu Różnicowego, czyli mechanizmu wsparcia rozwoju rynku CO2 w Polsce dla sektorów, które będą rozwijać stosowanie technologii neutralnych emisyjnie.
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE