Biometan ze składowisk odpadów jako paliwo transportowe

Biometan jako paliwo transportowe to odległa przyszłość? Raczej nie – śmieciarki i autobusy komunikacji miejskiej na biometan jeżdżą w m.in. w niemieckich, szwedzkich i duńskich miastach, a większość krajów Europy Zachodniej rozwija projekty zastosowania biometanu w transporcie. Jednym z nich jest Life Landfill Biofuel, do którego dołączył ostatnio SEAT.

Hiszpański producent dołączył do wspieranego przez Komisję Europejską projektu Life Landfill Biofuel, którego celem jest pozyskanie alternatywnego paliwa – biometanu pozyskiwanego z miejskich odpadów komunalnych. Inicjatywa, w której bierze udział SEAT wraz z kilkoma innymi przedsiębiorstwami, będzie trwać do roku 2023. Badacze będą dysponować łącznym budżetem 4,3 mln EUR finansowanym w 55 proc. przez Komisję Europejską.


Biometan w transporcie na II Narodowym Kongresie Biometanu. Sprawdź!


Odpady źródłem paliwa

SEAT już od pewnego czasu pracuje nad własnym projektem Life Methamorphosis, który w założeniu umożliwi wyprodukowanie biometanu z wyselekcjonowanych odpadów. Jego celem jest rozwój gospodarki obiegu zamkniętego, wypracowanie większej wydajności energetycznej i zmniejszenie emisji gazów. Inicjatywa Life Landfill Biofuel to dla producenta ambitny krok, by wykorzystać śmieci ze składowiska bez wstępnego przesiewu.

– Dzięki temu projektowi osiągniemy postęp w wykorzystywaniu biometanolu jako paliwa. Zamierzamy dojść do sytuacji, gdy cały cykl życia samochodu będzie miał zerowy wpływ na środowisko pod względem emisji CO2 – podkreśla Andrew Shepherd, odpowiedzialny za projekty gazów odnawialnych SEAT-a.

Do badań motywują również regulacje prawne. Unia Europejska planuje do 2035 roku ograniczyć do 10% odsetek odpadów, które lądują na wysypiskach śmieci. Zamiana śmieci w biopaliwo staje się tym samym sposobem zmierzenia się z nadchodzącym wyzwaniem. W projekcie Life Landfill Biofuel biorą udział hiszpańskie przedsiębiorstwo FCC, IVECO, Uniwersytet w Granadzie, fundacja CARTIF, SYSADVANCE, Gasnam oraz Aqualia. SEAT dodatkowo rozwija współpracę z Aqualią w zakresie pozyskiwania biopaliwa ze ścieków.

Gospodarka obiegu zamkniętego

W Europie działa obecnie niemal pół miliona składowisk odpadów. Wykorzystanie ich energetycznego potencjału to szansa na obniżenie emisji do atmosfery i budowy nowej gałęzi gospodarki – niskoemisyjnego transportu. Takie rozwiązania działają już m.in. w Niemczech, Włoszech i Skandynawii – tamtejsze centra recyklingu lub składowiska bioodpadów produkują biogaz oczyszczany do jakości biometanu i wykorzystywany jako paliwo transportowe do np. śmieciarek, które z kolei zwożą odpady z regionów miast. To jest właśnie gospodarka obiegu zamkniętego.

Life Landfill Biofuel

Projekt ma na celu produkcję biometanu przy użyciu innowacyjnej metody ulepszania biogazu ze składowisk odpadów. Powstałe paliwo będzie spełniać wymagane normy jakości do stosowania w lekkich i ciężkich pojazdach. Life Landfill Biofuel opiera się to na nowych technikach wykorzystania komórek odpadowych, wraz z innowacyjną technologią (próżniowa adsorpcja zmiennociśnieniowa) do ulepszania biogazu. W ramach projektu powstanie prawie 1,6 mln m3 biometanu/rok ze składowisk.

Źródło: seatmedia.pl, ec.europa.eu

Zdjęcia: seatmedia.pl

This post is also available in: polski