Pojazdy napędzane LNG lub CNG mogą być tankowane odnawialnym zamiennikiem gazu ziemnego – biometanem. Potrzebne są jednak regulacje, które uproszczą zasady prowadzenia działalności przez wytwórców biometanu i dostawców paliw. Zmiany wyczekiwane są zwłaszcza przez podmioty realizujące Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW), bo to na nich ciąży obowiązek transformacji energetycznej sektora transportu.

Reklama

Polska jest dopiero na finiszu prac zapewniających pełną implementację dyrektywy RED II. Na początku roku rząd przekazał do prac parlamentarnych projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (nr UC28 w wykazie prac Rady Ministrów, druk sejmowy nr 956, druk senacki nr 260). Ustawa uchwalona przez Sejm na posiedzeniu 21 lutego czeka teraz na podpis Prezydenta. Przepisy związane z segmentem biometanu mają wejść w życie z dniem 1 kwietnia 2025 r.

Działalność wytwórców biometanu

Od strony prawnej działalność polegająca na wytwarzaniu biometanu jest bardzo skomplikowana i opiera się na wielu reżimach prawnych. Wyobraźmy sobie łańcuch dostaw, w którym wytwórca biometanu zatłacza go do sieci gazowej, a w innym miejscu sieci dostawca paliw skrapla go, a następnie transportuje na stację tankowania autocysterną. W obecnym stanie prawnym nie jest jasne, czy wytwórca produkuje gaz, biokomponent czy paliwo samoistne.

A może dopiero to dostawca, który skrapla paliwo, wytwarza biokomponent – biometan skroplony? I czy biometan służy rzeczywiście do wytwarzania jakiegoś nowego paliwa czy sam jest gotowym paliwem? Te wszystkie wątpliwości usuwa ustawa nowelizująca.

Od 1 kwietnia br. wytwórcy biometanu, którzy planują sprzedawać biometan na cele transportowe będą podlegali wpisowi tylko do rejestru wytwórców biogazu prowadzonego przez Prezesa URE albo rejestru wytwórców biogazu rolniczego prowadzonego przez Dyrektora Generalnego KOWR

Wytwórca, który zamierza sprzedawać biometan do sektora transportu nie będzie musiał analizować statusu prawnego biometanu ani tego, w jakiej postaci – skroplonej czy sprężonej – zostanie wykorzystany finalnie przez dostawcę paliw. Nie będzie też miał wątpliwości, jakim obowiązkom rejestrowym podlega jego działalność. Z ustawy wynika bowiem, że działalność wytwórcza będzie wyłączną domeną ustawy o Odnawialnych Źródłach Energii.

Oznacza to, że wytwórca biometanu nie będzie podlegał obowiązkowi wpisu do rejestru wytwórców biokomponentów prowadzonego przez Dyrektora Generalnego KOWR. W zależności od tego, czy do produkcji biometanu będzie wykorzystywany biogaz, biogaz rolniczy czy mieszanka obu, działalność będzie musiała być zgłoszona do rejestru wytwórców biogazu albo rejestru wytwórców biogazu rolniczego na podstawie ustawy o OZE.

Jakość biometanu wykorzystywanego w transporcie

W obecnym stanie prawnym biometan skroplony i biometan sprężony mogą być kwalifikowane jako biokomponent albo paliwo samoistne – biopaliwo ciekłe. W rzeczywistości biometan nie jest jednak paliwem ciekłym, lecz paliwem gazowym stanowiącym odnawialny zamiennik kopalnego gazu ziemnego (CH4). W przypadku paliw gazowych nie mamy do czynienia z blendingiem paliw, tak jak np. w przypadku benzyny silnikowej E10 (tj. z zawartością do 10% biokomponentów).

Nie jest możliwe powielenie tego modelu dla metanu. Dotąd nie było również jasne, czy paliwo składające się w 100% z biometanu (bioLNG lub bioCNG) należy traktować tak samo jak gaz ziemny LNG lub CNG zawierający określony procent (np. 1 lub 99%) biokomponentu w postaci biometanu. Jeśli odmiennie, to dlaczego?

Cały artykuł przeczytasz w Magazynie Biomasa:

Tekst: Anna Dąbrowska-Niepytalska, Dział Regulacji Rynku Paliw Alternatywnych Orlen S.A.
Zdjęcie: Shutterstock

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE