W 2025 r. w Brazylii rozpocznie pracę pilotażowa biometanownia, która będzie produkować zrównoważone paliwo lotnicze. Instalacja powstaje dzięki współpracy przedsiębiorstw Copersucar – ugruntowanego w branży produkcji cukru i bioetanolu – i Geo bio gas&carbon – potentata biogazowych i biometanowych technologii.
Transport to jeden z najbardziej emisyjnych sektorów gospodarki. Z tego powodu coraz większym zainteresowaniem branży cieszą się alternatywy dla kopalin. Jedną z odpowiedzi na tę potrzebę jest SAF (Sustainable Aviation Fuel – zrównoważone paliwo lotnicze).
Kolejny obszar dla wzrostu popytu
– Projekt mający na celu produkcję SAF z biometanu będzie wykorzystywał metodę GTL (Gas-to-Liquid) z zastosowaniem technologii Fischera-Tropscha, procesu chemicznego polegającego na produkcji ekologicznych ciekłych węglowodorów z gazu syntezowego – mówi Tomás Manzano, prezes Copersucar.
Czytaj też: Metallica pojechała w trasę koncertową Iveco zasilanym bioLNG
Do wytwarzania biometanu wykorzystana zostanie trzcina cukrowa. W efekcie wyprodukowane paliwo będzie miało zerową emisję gazów cieplarnianych. Gaz zostanie przekształcony do formy skroplonej.
– Produkowanie biometanu z odpadów organicznych jest istotne dla umocowania Brazylii na pozycji producenta i eksportera zaawansowanych paliw – ocenia Alessandro Gardemann, dyrektor generalny Geo.
Jeżeli produkcja i wykorzystanie trzciny cukrowej jako SAF okaże się efektywna, zakład zostanie przebudowany do skali przemysłowej.
Zdjęcie: Freepik/wirestock
Źródło: Bioenergy Insight, Bioenergy Times, Copersucar