Metan jest drugim po dwutlenku węgla (CO2) gazem cieplarnianym przyczyniającym się do zmiany klimatu i jest odpowiedzialny za ok. jedną trzecią stanu obecnego ocieplenia. Aby ograniczyć je globalnie muszą nastąpić zdecydowane redukcje antropogenicznych emisji metanu do 2030 r.

Reklama

Zgodnie ze stanowiskiem Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) przy ONZ – chociaż metan ma krótszy średni czas utrzymywania się w atmosferze niż CO2 (10-12 lat w porównaniu do setek lat), to jego efekt cieplarniany na przestrzeni 20 lat jest ponad 80 razy większy. Sektor rolnictwa znajduje się na drugim miejscu pod względem opłacalności redukcji emisji metanu.

Jednak biogaz produkowany z odpadów z rolnictwa lub pozostałości może w sposób racjonalny pod względem kosztów przyczynić się do ograniczenia emisji metanu z tego sektora. Dostępnych jest wiele technologii i praktyk, które temu służą, a dzięki którym możliwe jest pomniejszenie emisji o te pochodzące z produkcji biogazu. Są one związane z poprawą żywienia zwierząt, zarządzaniem stadem, gospodarowaniem obornikiem.

Od 1 lipca 2025 r. zapewnione będzie wsparcie operacyjne dla m.in. instalacji biogazowych gwarantujących stabilne dostawy energii

W 2020 r. UE przyjęła tzw. strategię metanową, tworząc zręby polityki poświęconej redukcji antropogenicznych emisji metanu do atmosfery. W strategii rozpoznano, że sektorami w największym stopniu odpowiedzialnymi za emisję metanu są m.in. rolnictwo – przede wszystkim w segmencie chowu zwierząt gospodarskich oraz gospodarka odpadami w obszarze składowisk odpadów, osadów ściekowych oraz wycieków z wadliwie zaprojektowanych biogazowni.

Aktem prawnym, który bezpośrednio dotyczy emisji metanu z rolnictwa jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europy (UE) 2023/857 z 19 kwietnia 2023 r. – Effort Sharing Regulation, dalej: ESR. Wyznacza roczne cele redukcji emisji gazów cieplarnianych dla państw członkowskich, które muszą być realizowane w latach 2021-2030. Państwa mają dowolność w wyborze sposobu, w jaki osiągną swoje cele, co pozwala im dostosować działania do specyfiki krajowego sektora rolniczego.

Biogaz i biometan w KPEiK

Aktualizacja projektu polskiego Krajowego Planu na Rzecz Energii i Klimatu (KPEiK) rozpoznaje znaczenie biogazowni i biometanu w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych i dekarbonizacji gospodarki, gdyż pozwalają na wykorzystanie odpadów rolniczych na cele energetyczne. Zasoby krajowej odpadowej biomasy mokrej pochodzenia rolniczego – możliwej do wykorzystania lokalnie do produkcji energii elektrycznej w biogazowniach rolniczych – umożliwiają osiągnięcie produkcji na poziomie ok. 4,4 TWh w 2030 r. oraz do 5,1 TWh w 2040 r.

Cały artykuł przeczytasz w Magazynie Biomasa. Sprawdź:

Tekst: Bartłomiej Kupiec, prawnik, analityk polityki klimatycznej Stowarzyszenie „Z energią o prawie”

Zdjęcie: Shutterstock

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE