Transport morski generuje blisko 3% globalnych emisji i także dla tego sektora wytyczone zostały cele zeroemisyjności. Ich realizacja wymaga wykorzystania nowych technologii i zmiany dotychczas stosowanych paliw. Według World Biogas Association (WBA) odpowiedzią na te potrzeby jest biometan.
Biometan to praktyczne, skalowalne i łatwe do wdrożenia paliwo transportowe. Już dziś jest wykorzystywany chociażby na Morzu Bałtyckim.
Czysty transport morski
IMO (Międzynarodowa Organizacja Morska) stworzyła strategię dekarbonizacji dla transportu drogą morską. Dokument zakłada, że od 2030 r. emisje spadną o 20%, a do 2050 r. – o 70%.
10. Kongres Biogazu – sprawdź!
– Włączenie biometanu do strategii paliwowych ma kluczowe znaczenie dla pomyślnego przejścia przemysłu morskiego na neutralność emisyjną – powiedziała Charlotte Morton, dyrektor generalna WBA.
Stowarzyszenie przygotowało stanowisko zatytułowane „Biomethane as a maritime fuel”, w którym wskazuje, jak skutecznie wdrożyć biometan w transporcie morskim. Zawarto w nim propozycje dotyczące polityki, kierunki działań dla branży czy kluczowe cele badawczo-rozwojowe.
– Nadszedł czas, aby biometan zyskał uznanie, na jakie zasługuje jako cenny element dekarbonizacji transportu morskiego, a w nadchodzących latach WBA będzie nadal promować jego stosowanie i współpracować z IMO w celu zapewnienia, że nowe przepisy dotyczące zerowej emisji netto uwzględnią nasze kluczowe postulaty polityczne – wskazała Charlotte Morton.
Według badań przeprowadzonych przez Centrum Doskonałości ds. Energii Morskiej i Zrównoważonego Rozwoju przy Uniwersytecie Technologicznym Nanyang w Singapurze, bioLNG w 2030 r. mogłoby pokryć 3% zapotrzebowania na paliwa żeglugowe. W 2050 r. ten udział mógłby już osiągnąć 13%.
Jeśli chodzi o koszty takiej zmiany, to według Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon shipping (MMMCZCs) bioLNG jest najtańszym zrównoważonym paliwem. Jego koszt produkcji jest znacznie niższy niż biometanolu czy e-paliw, to różnica rzędu 50-70%.
Droga do biometanu na morzu
Biometan jest już teraz intensywnie rozwijanym sektorem odnawialnych paliw gazowych. Jego największa zaleta to molekularne podobieństwo do gazu ziemnego, co oznacza, że zmiana z paliwa kopalnego na odnawialne jest bardzo łatwa.
Problemem są jednak blokady na poziomie politycznym i prawnym. WBA ma propozycje, jak usunąć te przeszkody.
Czytaj też: Miasto Lubin chce biogazowni. Gmina Lubin protestuje
Jednym z kluczowych zadań na poziomie unijnym jest uwzględnienie ujemnych wartości emisji dwutlenku węgla w celu maksymalizacji kredytów węglowych dla bioLNG. Generalnie w stanowisku podkreślono rolę kształtowania systemu zarządzania emisjami i wykorzystywania wsadów odpadowych do produkcji biometanu.
Wskazano także, że dekarbonizacja dzieje się już teraz. W Europie przykładem może być szwajcarska grupa Axpo, która w Hiszpanii z powodzeniem bunkruje statki za pomocą bioLNG.
Zdjęcie: Archiwum Magazynu Biomasa
Źródło: WBA