Badania przeprowadzone przez Włoską Radę ds. Badań Naukowych (CNR) we współpracy z firmą IVECO nie pozostawiają wątpliwości – bioCNG to w pełni ekologiczne paliwo, które może mieć decydującą rolę w dekarbonizacji sektora transportu.
Instytut Zanieczyszczeń Atmosferycznych Włoskiej Narodowej Rady ds. Badań Naukowych (CNR) porównał wpływ na środowisko stosowania w pojazdach wykorzystywanych do zbiórki odpadów na obszarach miejskich sprężonego biometanu (pochodzącego z frakcji organicznej odpadów komunalnych), z tradycyjnymi paliwami – olejem napędowym i sprężonym gazem ziemnym.
W ramach analizy uwzględniono wpływ zarówno całego procesu produkcji, jak i użytkowania danego paliwa, w tym np. kwestię wychwytywania CO2 w łańcuchu produkcyjnym oraz udział miksu energetycznego wykorzystywanego do zasilania różnych procesów przemysłowych.
Biometan szansą na bezemisyjną gospodarkę w Polsce
Wyniki badania nie pozostawiają złudzeń – wykorzystanie sprężonego biometanu może prowadzić do redukcji gazów cieplarnianych o 96% w porównaniu z olejem napędowym oraz do redukcji emisji tlenku azotu nawet o 72%.
– Jesteśmy zaszczyceni, że możemy wspierać badania nad zrównoważonymi technologiami, które naprawdę mogą pomóc nam osiągnąć dekarbonizację w sposób efektywny i produktywny. W IVECO zawsze wierzyliśmy w korzyści płynące z biometanu. Badanie przeprowadzone przez CNR dodatkowo potwierdza, że stosowanie bioCNG jest rozwiązaniem zrównoważonym dla środowiska – skomentował Giandomenico Fioretti, szef działu rozwoju biznesu napędów alternatywnych w IVECO, zwracając jednocześnie uwagę, że wykorzystanie biopaliwa pochodzącego z odpadów do zbiórki odpadów to dobry przykład wdrażania gospodarki o obiegu zamkniętym.