Carbon capture nie zacznie funkcjonować bez odpowiedniej infrastruktury. Potrzebne są rozwiązania, które pozwolą na transport wychwyconego CO2 do miejsca składowania. Joint Research Center opracowało analizę, w której przedstawia, ile rzeczywiście państwa UE będą musiały wydać i jak przygotować ten łańcuch dostaw, by wielkoskalowy rozwój CCUS stał się osiągalny.

Reklama

Infrastruktura potrzebna od zaraz

Wychwytywanie, utylizacja i składowanie dwutlenku węgla (CCUS) może przyczynić się do osiągnięcia neutralności klimatycznej, zwłaszcza w sektorach, w których trudno jest ograniczyć emisję gazów cieplarnianych, oraz do usunięcia dwutlenku węgla w przypadku wszelkich emisji resztkowych. Aby wdrożenie CCUS przebiegło pomyślnie, konieczne jest rozwinięcie infrastruktury umożliwiającej transport wychwyconego CO2 ze źródeł do odpowiednich składowisk.


Zarejestruj się na Kongres Carbon Capture


W badaniu JRC oszacowano ewolucję zasięgu i wymogów inwestycyjnych transeuropejskiej sieci transportowej CO2 w latach 2025–2050. Do 2050 r. europejska sieć rurociągów CO2 może osiągnąć znaczną długość – do 19 000 km i wymaga inwestycji o wartości od 9,3 mld EUR do 23,1 miliarda euro.

Niezbędne rozwiązania

Zasięg i koszt sieci można zmniejszyć poprzez rozwój zdolności magazynowania w regionach, w których obecne możliwości są niewystarczające (np. Europa Południowa i Wschodnia), aby uniknąć transportu CO2 na duże odległości. Aby obniżyć koszty inwestycji, należy starannie koordynować planowanie i rozwój projektów dotyczących zdolności magazynowania i wychwytywania CO2.


Czytaj też: Projekty CCUS i CDR w Finlandii


Na wczesnym etapie rozwoju sieci transportu, UE nie dysponuje komercyjnie potwierdzoną zdolnością do składowania CO2. Powinniśmy opracować europejski atlas składowania dwutlenku węgla, aby zapewnić kompleksowe i dokładne informacje na temat składowania dwutlenku węgla na całym kontynencie. Sieć transportu CO2 posiada znaczną liczbę połączeń transgranicznych, co odzwierciedla jej międzynarodowy charakter. Aby ułatwić transport transgraniczny, niezbędne są normy jakości CO2 w transporcie i składowaniu. Międzynarodowa koordynacja i współpraca będą miały kluczowe znaczenie dla pomyślnego i zoptymalizowanego pod względem kosztów rozwoju infrastruktury.

Pełen raport dostępny pod adresem: link.

Biomasa i paliwa alternatywne. Czytaj w internecie

Zdjęcie: Archiwum Magazynu Biomasa

Źródło: Komisja Europejska

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE