Podróżni mogą już korzystać z nowoczesnej stacji kolejowej w Dobczynie. To Innowacyjny Dworzec Systemowy (IDS), w którym wykorzystano technologie przyjazne środowisku.
– Postawiliśmy na rozwój polskiej kolei. Kolejnym efektem tych działań jest nowy dworzec w Dobczynie wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. To nowoczesny, komfortowy, bezpieczny i ekologiczny budynek, który spełni oczekiwania mieszkańców tej miejscowości – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Ekologiczny dworzec
Na dachu dworca znajduje się 12 paneli fotowoltaicznych. Do ogrzewania i chłodzenia budynku służy pompa ciepła. Zdecydowano się również na oświetlenie w energooszczędnej technologii LED.
Dworzec jest wyposażony w system inteligentnego zarządzania, który steruje pracą urządzeń i instalacji. Takie rozwiązania optymalizują zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Nadzorowane są w ten sposób także prace nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, w tym monitoringu czy kontroli dostępu.
Przestrzeń obsługi podróżnych w budynku charakteryzuje jasna kolorystyka i duży dostęp światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnia jest wyposażona w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana. Na zewnątrz, pod zadaszeniem znajdują się stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów.
– Otwarcie nowoczesnego dworca w Dobczynie jest jedną z 12 inwestycji dworcowych realizowanych na trasie Warszawa Wschodnia-Białystok-Kuźnica Białostocka, których wartość dofinansowania z Funduszy Europejskich sięga kwoty niemal 30 milionów złotych, tj. 70% wartości inwestycji. Dzięki dokonanej modernizacji podróżujący na tej trasie będą mogli korzystać z infrastruktury, która jest nie tylko nowoczesna, energooszczędna i dostępna dla wszystkich ale również estetyczna i komfortowa. Gratulujemy realizacji tego projektu, a wszystkim podróżującym przez Dobczyn życzymy szczęśliwej podróży – powiedziała Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej.
Jakie dopłaty w 5. edycji programu „Mój Prąd”? Wiceszef NFOŚiGW podaje konkrety
Inwestycja w formule „projektuj i buduj”
Budowa nowego dworca w Dobczynie kosztowała około 5,5 mln złotych brutto. Zrealizowano ją w formule „projektuj i buduj”. Umożliwiło to dopasowanie planów inwestycji do zmieniających się warunków oraz technicznych możliwości bez obowiązku zmiany umowy. Wykonawcą projektu i prac budowlanych było konsorcjum Heli Factor i Merx.
Inwestycję zrealizowano w ramach projektu „Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 6 na odcinku Warszawa Wschodnia – Białystok – Kuźnica Białostocka” w programie Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Koszt całkowity projektu to ponad 53 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 29,6 mln zł.
– Otwarcie dworca w Dobczynie to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy powiatu wołomińskiego zyskali dzięki temu dostęp do bezpiecznej i ekologicznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży na trasie do Warszawy i Białegostoku. Mam nadzieję, że zrealizowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynek stanie się wizytówką Dobczyna oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją na transgranicznym szlaku kolejowym Rail Baltica. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do końca 2023 r. około 3 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
W projekcie zaplanowano prace na dworcach w 12 lokalizacjach (Ząbki, Tłuszcz, Dobczyn, Przetycz, Chrzęsne, Barchów, Czyżew, Szepietowo, Jabłoń Kościelna, Racibory, Zdrody Nowe, Wasilków), z pośród których oddano dotychczas 7 obiektów (Szepietowo, Jabłoń Kościelna, Wasilków, Racibory, Chrzęsne, Barchów, Dobczyn).
Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
Źródło i zdjęcie: komunikat prasowy PKP