Pellet może odegrać ważną rolę w walce o czyste powietrze. Tak uważa Agata Dobroszewska z firmy Biomasa Partner Group. To jeden z wiodących krajowych producentów certyfikowanego pelletu drzewnego.
GDZIE KUPIĆ DOBRY PELLET? SPRAWDŹ NA NASZEJ MAPIE!
Jak ocenia Pani krajowy rynek pelletu? Czy jego potencjał wykorzystujemy w 100 proc.?
Rynek pelletu w Polsce z roku na rok wzrasta, jednak z pewnością nasz potencjał nie został jeszcze w pełni wykorzystany. Wpływa na to nadal znikoma świadomość Polaków na temat tego typu źródła ciepła. Koniecznym jest, aby producenci pelletu w Polsce ciągle komunikowali jego zalety jako biopaliwa. A także budowali przewagę pelletu jako w pełni ekologicznego źródła ciepła.
Co Pani, jako uczestnik rynku pelletowego, postulowałaby jeśli chodzi o zmiany, które pozytywnie wpłynęłyby na branżę?
Zdecydowanie skupiłabym się na promowaniu pelletu drzewnego o wysokiej jakości, produkowanego z czystych trocin z zachowaniem wymagań normy ENplus A1.
Klienci indywidualni nie do końca zorientowani są, jak pellet wysokiej klasy powinien wyglądać czy też jak powinien zachowywać się podczas spalania. Na rynku pojawiają się bardzo atrakcyjne oferty cenowe, dotyczące pelletu dłuższego, ciemniejszego, produkowanego z trocin z domieszką kory, dedykowanego do przemysłu. Pokusą jest niska cena, która często wpływa na podjęcie decyzji jaki produkt kupić. Wnosiłabym zatem o ogólnopolskie akcje marketingowe, które pozwoliłyby dowiedzieć się jak wybrać dobrej jakości pellet oraz przede wszystkim, zrozumieć dlaczego warto kupić pellet wysokiej klasy. Tego niestety w Polsce brakuje. Wybór paliwa odbywa się nadal poprzez pryzmat ceny. Krzywdzącym byłoby powiedzieć, że wszyscy użytkownicy tak działają – absolutnie nie i to jest napawające optymizmem. Daleka jednak droga do tego, aby w Polsce to jakość decydowała o wyborze produktu, a nie cena. Należy zatem budować świadomość wśród Polaków, że pellet jest orężem w walce o czyste, świeże i przede wszystkim zdrowe powietrze.
Raport „Pellet drzewny w Polsce”, którego Biomasa Partner Group została partnerem ma być silnym głosem branży pokazującym rolę pelletu w walce z niską emisją. Jak Pani ocenia tę rolę?
Jako wiodącego producenta pelletu w Polsce, bardzo nas tego typu inicjatywy cieszą i zawsze będziemy stać na straży stanowiska, które będzie odzwierciedlało bardzo ważną rolę pelletu w walce z niską emisją. W tego typu wspólnych działaniach upatrujemy ogromną szansę na zainteresowanie Polaków tematyką biopaliw i zainspirowanie do poszerzenia wiedzy w tym zakresie, wierząc że za kilka lat to jakość produktu będzie kluczowa. Naszą rolą jest nieustanne wpływanie na zmniejszanie negatywnych zmian klimatycznych oraz tworzenie bezpiecznego i komfortowego środowiska.
Co jeszcze Pani zdaniem jest ważne dla dalszego rozwoju sektora pelletu w Polsce?
Najważniejsze to ciągłe budowanie świadomości i wybór rozwiązań proekologicznych poprzez działania na poziomie gospodarstwa domowego, ograniczające niską emisję.
Nadmierne oszczędzanie na jakości paliw nie będzie zbliżało nas do redukcji negatywnych skutków emisji CO2 do atmosfery. Ważnym jest zatem, aby działania producentów, promujące pellet najwyższej jakości, wspierały stowarzyszenia lokalne czy urzędy. Ponieważ tylko efekt małych kroków jest w stanie zmienić stan środowiska i jakość powietrza w zakresie lokalnym i globalnym.
Biomasa Partner Group jest Partnerem Strategicznym raportu „Pellet drzewny w Polsce”. Firma posiada zakłady produkcyjne zlokalizowane w Runowie Pomorskim oraz Ząbkowicach Śląskich. Od marca 2021 roku jest właścicielem tartaku w Chociwlu, który przejęła od firmy IKEA Industry.
Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!