Lasy Państwowe wyciągają rękę do przedsiębiorców. Chcą odstąpić od naliczania ustawowych odsetek za opóźnienia w transakcjach handlowych. Zmieniają harmonogramy odbioru drewna, zwalniają z kar umownych, ułatwiają kontakty z kontrahentami.
Lasy Państwowe opublikowały na swojej stronie internetowej i w mediach społecznościowych rozwiązania, jakie wprowadzają w życie, by wesprzeć branżę leśno-drzewną. Kilka z nich już działa. Kolejne mają jak najszybciej wejść w życie.
-Pragniemy zapewnić, że wszystkie postulaty przemysłu drzewnego kierowane zarówno do PGL LP, jak i resortów odpowiedzialnych za gospodarkę oraz ochronę zasobów naturalnych, są wnikliwie analizowane, a wprowadzone już i planowane działania zmierzają do wypracowania dla branży leśno-drzewnej pakietu rozwiązań łagodzącego w możliwym stopniu skutki tego kryzysu. Lasy Państwowe działają w określonych, ustawowych ramach prawnych i spoczywają na nich szczególne obowiązki w zakresie prowadzenia trwale zrównoważonej gospodarki leśnej, realizowanej z własnych przychodów. Pomimo tego jesteśmy otwarci na wszelkie możliwe prawnie rozwiązania, które mogą okazać się skuteczne w stabilizowaniu rynku i jak najszybszym przywróceniu aktywności gospodarczej – czytamy na stronie Lasów Państwowych.
Publikacja zawiera zmiany powszechnie obowiązujących przepisów, które w oparciu o „Tarczę antykryzysową” chcą wprowadzić LP:
- odstąpić od naliczania ustawowych odsetek w wysokości 4,5 proc. za okres od 31 dnia, liczonego od dnia wydania drewna i doręczenia faktury do dnia terminu płatności dla LP. Przypominamy, że Lasy Państwowe wydłużyły już maksymalny termin płatności do 90 dni, mimo że ustawowy maksymalny termin płatności wynosi 60 dni;
- odstąpić od naliczania ustawowych odsetek za opóźnienie w transakcjach handlowych w wysokości 11,5 proc.;
- odstąpić od naliczania rekompensat w wysokości 40/70/100 euro za koszty dochodzenia należności wynikające z opóźnienia w zapłacie faktury.
Niezależnie od tego, co przyniosą kolejne dni i jaie zmiany pojawią się w „Tarczy antykryzysowej” Lasy Państwowe wdrożyły lub planują następujące działania:
- zmiany harmonogramów odbioru drewna, polegające na przesunięciu mas drewna do odbioru na późniejsze terminy. (LP dopuszczają przesunięcia terminów odbioru drewna w taki sposób, aby umowy sprzedaży z PL-D zostały zrealizowane w całości do końca 2020 r., a umowy z e-drewna systemowego do końca I półrocza, z kroczącymi terminami wydłużenia w obu przypadkach. Wymóg realizacji wykonania 80 proc. umowy przez końcem przedostatniego miesiąca jej obowiązywania zostanie skorygowany w trakcie realizacji umów)
- korekty harmonogramów nie będą powodowały obowiązku zapłaty kar umownych, pod warunkiem wykonania skorygowanego harmonogramu. (w przypadku zawieszenia odbioru drewna przypadającego w harmonogramach na II kwartał br. LP zaprzestaną naliczania kar umownych za ten okres. Nie będzie on również brany pod uwagę przy rozliczaniu kar umownych na koniec obowiązywania umowy. Przedsiębiorcy, którzy potrzebują korekt, powinni kontaktować się z jednostkami organizacyjnymi LP)
- wprowadzanie korekt do obowiązującego obecnie naliczania kar umownych za niezrealizowanie umów. Kary umowne zostaną znacząco obniżone.
LP chcą także, w oparciu o aktualną sytuację rynkową, zmienić ceny drewna. Regionalne dyrekcje LP już mają wytyczne dotyczące możliwości dalszych korekt cen otwarcia na aukcjach e-drewno w odniesieniu do tzw. drewna trudno zbywalnego w GHG S2A i S2A OP .
Lasy Państwowe 1 kwietnia br. uruchomiły Panel Kontrahenta, narzędzie umożliwiające śledzenie procesów związanych z obrotem drewnem. Dane pochodzą wprost z Systemu Informatycznego Lasów Państwowych. On-line można obserwować faktury czy limit kupiecki.
-Panel Kontrahenta ułatwia także analizowanie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców na zakup drewna, przedstawia bieżące dane dotyczące realizacji umów oraz umożliwia nadzorowanie wywozu drewna poprzez udostępnienie informacji o wystawionych kwitach wywozowych. Jest narzędziem do wykorzystania przez każdą firmę, niezależnie od jej wielkości. Udostępniony jest bezpłatnie po złożeniu wniosku w nadleśnictwie macierzystym. Bardziej wymagający przedsiębiorcy mogą pobierać dane do swoich systemów informatycznych. Panel kontrahenta dostępny jest w Internecie pod adresem https://kontrahent.lasy.gov.pl – czytamy na stronie LP.
Źródło: lasy.gov.pl
Zdjęcie: pixabay
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE