90 mln zł dofinansowania na autobusy elektryczne dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

autobusy elektryczne

35 autobusów zeroemisyjnych będzie wozić pasażerów  Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Rybnika, Cieszyna, Międzygminnego Związku Komunikacyjnego z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju. NFOŚiGW przeznaczył na ten cel 90 000 000 zł.

90 000 000 zł dofinansowania na autobusy elektryczne

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii aż 90 000 000 zł dofinansowania na zakup 35 autobusów o napędzie elektrycznym. Rybnik planuje zakup 20 autobusów o napędzie wodorowym. Na tę inwestycję otrzyma z NFOŚiGW dofinansowanie w wysokości 45 500 000 zł. Cieszyn zakupi 6 autobusów o napędzie elektrycznym, na co otrzyma 9 435 000 zł dotacji. Natomiast Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju dzięki dotacji w wysokości 26 341 065 zł i pożyczce 8 780 355 zł zakupi 11 autobusów o napędzie elektrycznym z których będą korzystać mieszkańcy miasta Żory. Umowa pomiędzy samorządami a NFOŚiGW została podpisana 5 września 2022 r.

„Zielony Transport Publiczny”

Przełomowe dla miejscowych społeczności inwestycje zostaną zrealizowane w ramach drugiej edycji programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, którego celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój w Polsce „zielonej” mobilności.

– Zakup  kilkudziesięciu nowoczesnych autobusów o napędzie elektrycznym i wodorowym wpisuje się w przyjazny środowisku naturalnemu, dynamiczny, zrównoważony rozwój regionu (…) – powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

– Przy wdrażaniu programu „Zielony Transport Publiczny”, dbamy o to, aby z nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego mogli korzystać wszyscy, bez względu na miejsce zamieszkania – zaznacza Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska- przy tym staramy się także wypracowywać najlepsze rozwiązania, które poprawią jakość życia Polaków w zakresie lepszego stanu powietrza. Rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego bez wątpienia jest istotnym elementem w osiągnięciu tego ważnego celu – dodaje.

– W przygotowaniu i wdrażaniu elektromobilności potrzebne są działania na poziomie lokalnym: potrzebna jest infrastruktura, rozwój transportu publicznego oraz sposobów magazynowania energii (…) Samorządy są dla nas stroną i partnerem w tych wszystkich działaniach a zeroemisyjne pojazdy trafiają do samorządów w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” i sukcesywnie zasilają floty poszczególnych przewoźników – mówi Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.


Czytaj też: Wodorowy NesoBus – „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza”


Korzyści ekologiczne

Umowy o udzielenie dotacji w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” zostały podpisane 5 września 2022 r.

Inwestycje przyniosą nie tylko pozytywny wymiar społeczny i gospodarczy, ale także korzyści ekologiczne. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zmniejszy emisję dwutlenku węgla o ok. 2063,83 tony w ciągu roku, a także ograniczy emisję tlenków azotu (o blisko 6,24 tony/rok) i pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o ok. 0,087  tony rocznie.

Miasto Rybnik zmniejszy emisję CO2 o ponad 1 344,62 tony/rok, ograniczy emisję tlenków azotu o ok. 0.006  tony/rok oraz emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 1,03 tony/rok.

Miasto Cieszyn zmniejszy emisję CO2 o 143,35 tony/rok, ograniczy emisję tlenków azotu o 1,084 tony/rok oraz emisję pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,023 tony/rok.

Z kolei Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju zmniejszy emisję CO2 o 579,53 tony/rok a także ograniczy emisję tlenków azotu o 1,67 tony/rok oraz emisję pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,028 tony/rok.

Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło: NFOŚiGW

This post is also available in: polski

ael