Sklepy i centra dystrybucyjne Biedronki będą jeszcze bardziej zielone dzięki czystym, ekologicznym źródłom zasilania prądem. 15-letnia umowa ze szwajcarską firmą GoldenPeaks Capital pozwoli Biedronce zapewnić dostęp do zielonych źródeł energii oraz wzmocni realizację celów redukcji emisji, jednocześnie optymalizując koszty energii.

78 GWh energii ze słońca

PPA (Power Purchase Agreement) to 15-letnia umowa sprzedaży energii elektrycznej z farm fotowoltaicznych zlokalizowanych w Polsce. Farmy wyprodukują 78 GWh rocznie, które zabezpieczą częściowo potrzeby energetyczne sklepów oraz centrów dystrybucyjnych sieci Biedronka. Taki wolumen (78 GWh) może zasilić prawie 40 tysięcy gospodarstw domowych rocznie. Łączna moc zainstalowanych farm fotowoltaicznych, które od 2023 roku będą produkowały zieloną energię dla Biedronek to 72 MWp.

Reklama

Zielona energia w Biedronce

Dzięki umowie zielona energia zasili potrzeby własne sklepów oraz centrów dystrybucyjnych, w tym m. in.:
oświetlenie
meble chłodnicze
klimatyzację
wypiek pieczywa

Dodatkowo w czerwcu br. Biedronka podpisała umowę z firmą Grow Energy, na podstawie której do końca 2025 roku 2 tysiące sklepów sieci zyska efektywne instalacje fotowoltaiczne. Dzięki tej inwestycji sieć ograniczy wykorzystanie energii ze źródeł konwencjonalnych. Dzięki instalacjom fotowoltaicznym zużycie „czarnej energii” w sieci Biedronka spadnie o około 15% rocznie dla każdego sklepu objętego projektem. Umowa z firmą Grow Energy została podpisana na okres 15 lat. W tym czasie będzie ona odpowiedzialna za zarządzanie instalacjami oraz ich serwis.


Czytaj też: Nowe przepisy dla spółdzielni energetycznych


„Dobra energia – oszczędzanie mamy w planie”

Obie umowy to elementy strategii zrównoważonego rozwoju sieci Biedronka oraz kolejne kroki na drodze Biedronki do kompleksowej dbałości o zapewnienie jak najbardziej racjonalnego miksu energetycznego zasilającego sklepy i centra dystrybucyjne sieci.

W listopadzie sieć rozpoczęła akcję „Dobra energia – oszczędzanie mamy w planie”, w ramach której w sklepach sieci optymalizowane są właśnie narzędzia i metody odpowiedzialnego zużywania energii. Szczegółowe zalecenia, jak również standardy efektywnego wykorzystania energii w Biedronce zakładają, że oświetlenie w sklepach sieci działa w godzinach pracy, w czasie towarowania jest przygaszane. Natomiast oświetlenie parkingów i logotypów zewnętrznych działa tylko po zmroku. Oświetlenie jest wyłączone poza godzinami pracy sklepu i towarowania. Kierownicy placówek otrzymali zalecenie wyłączania oświetlenia w biurach, stołówkach, toaletach i sanitariatach, gdy nie są używane. Systemy wentylacji, klimatyzacji i ogrzewania działają w godzinach pracy sklepów w oparciu o ustalone parametry grzania i chłodzenia. Natomiast drzwi regałów chłodniczych i mroźni pozostają zamknięte, gdy nie są używane.

Rynek biogazu i biometanu – najnowsze wydanie:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło: Biuro prasowe sieci Biedronka

zdjęcie: freepik

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE