E-metanol może zastąpić paliwa kopalne w transporcie ciężkim, przede wszystkim morskim i lotniczym. Jedna z pierwszych europejskich instalacji produkujących to alternatywne paliwo powstała w Beneluksie.

Reklama

Nowy obiekt pozwoli wyprodukować nawet 500 t e-metanolu rocznie. To tyle, ile potrzebuje duży statek śródlądowy na pokonanie 30 000 km z ładunkiem 10 000 kontenerów. Wszystko dzięki współpracy nauki i biznesu, czyli kooperacji między Uniwersytetem Twente oraz Bright Renewables i HyGear.


Czytaj też: Duńscy rolnicy pierwsi na świecie zapłacą podatek od emisji


Produkcję niedługo się rozpocznie

Projekt nosi nazwę TANDEM (Towards Acceleration and Demonstration of E-Metanol). Jego realizację rozłożono na 4 lata, a pierwsza partia e-metanolu ma zostać wyprodukowana w trzecim kwartale 2025 r. Koszt budowy obiektu szacuje się na 8 mln euro i udało się na ten cel pozyskać dofinansowanie w wysokości 4 mln euro. Dotacja pochodzi z GroenVermogenNL, a 600 tys. euro z ogólnej kwoty ma zostać przeznaczone na prace badawcze.

Firma HyGear zapewnia ze swojej strony elektrolizer o mocy 1,25 MW, z kolei Bright Renewables opracowuje technologię reaktora metanolowego. Produkcja e-metanolu będzie następować w konsekewncji łączenia wodoru z biogennym CO2. Dwutlenek węgla pozyskany zostanie z oczyszczania biogazu i wychwytu spalin z kotłowni opalanych biomasą. Zasilanie elektrolizera odbywać się będzie z wykorzystaniem OZE.


Czytaj też: Pomiary związków siarki w biometanie. Podejście polskie a europejskie


E-metanol jako paliwo i magazyn energii

Potencjał e-metanolu tkwi nie tylko w zasilaniu ciężkich pojazdów. Może on stanowić swego rodzaju magazyn energii, kumulując jej nadwyżkę. System pracuje w sposób dynamiczny, dostosowując się do tego, jak w danym momencie kształtuje się dostępność energii odnawialnej.

– Chcemy zbadać, jak przewidywalna jest praca reaktora przy zmiennej dostępności odnawialnej energii. Możliwość magazynowania nadwyżki energii odnawialnej w postaci metanolu pomaga zminimalizować przeciążenia sieci, maksymalizuje potencjał farm słonecznych i wiatrowych oraz zapewnia paliwo neutralne pod względem emisji – mówi profesor Wim Brilman z Uniwersytetu Twente.

Holandia będzie kontynuować rozwój tego typu technologii, co według szacunków do 2030 r. wygeneruje popyt na 2,1 megaton biogennego CO2.

Biomasa i paliwa alternatywne. Czytaj w internecie

Zdjęcie: Bright Renewables

Źródło: Innovation Origins, Bright Renewables, Uniwersytet w Twente

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE