Czy samoloty mogą latać na granulat drzewny? Drax podejmuje się współpracy, która udowadnia, że to możliwe. Na podstawie umowy z grudnia 2024 r. milion ton pelletu drzewnego zostanie dostarczonych Pathway Energy w celu przetworzenia na zrównoważone paliwo lotnicze (sustainable aviation fuel – SAF).

Reklama

Ta technologia to połączenie zastosowania biomasy, CCUS oraz zrównoważonych rozwiązań dla transportu.

Wieloletnia umowa na zielone paliwo lotnicze

Obecnie Drax posiada 17 fabryk pelletu w Ameryce Północnej. W trakcie budowy jest też kolejny zakład o wydajności 450 000 ton w Longview w stanie Waszyngton. To stamtąd będzie pochodzić pellet dostarczany w ramach wieloletniej umowy.


2. Kongres Carbon Capture


Z kolei Pathway Energy zajmuje się przede wszystkim przetwarzaniem biomasy na energię elektryczną z jednoczesnym wychwytem CO2. Od pewnego czasu rozwija także inną, unikalną technologię produkcji SAF. Opiera się ona na gazyfikacji biomasy i syntezie Fischera-Tropscha. W efekcie procesu powstaje syntetyczne paliwo lotnicze, które można blendować z konwencjonalnymi paliwami, obniżając emisyjność transportu lotniczego.

– Łączymy skalowalne ścieżki procesu usuwania dwutlenku węgla – w tym wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla z biomasy – oraz technologie przetwarzania biomasy do cieczy wykorzystujące wychwytywanie ze źródeł punktowych do produkcji paliw ultra-negatywnych pod względem emisji dwutlenku węgla. Łączymy wytwarzanie energii z biomasy ze zgazowaniem i technologią Fischera-Tropscha oraz wychwytujemy CO2, który normalnie byłby emitowany w tym procesie – mówi Steve Roberts, CEO w Pathway Energy.

Jak tłumaczy Steve Roberts, paliwo można wykorzystywać do samolotów bez konieczności wprowadzania zmian w budowie ich silników. SAF ma gwarantować redukcje emisji dwutlenku węgla na poziomie 550%, co jest równoważne ze śladem węglowym 6000 długodystansowych lotów.

Współpraca z Drax to gwarancja dostaw, które pozwolą każdego roku wytwarzać 30 mln galonów zrównoważonego dodatku do paliwa lotniczego. Po blendowaniu da to 150 mln galonów SAF rocznie.

Samoloty na pellet?

Pathway Energy wykorzystuje pellet drzewny, gdyż sama zrębka mogłaby nie być efektywnym surowcem. Istniały obawy o awarie systemu zasilania, a także niską efektywność procesu gazyfikacji.


Czytaj też: Silniki kogeneracyjne kluczem do dekarbonizacji


– Pellet drzewny zapewnia również najwyższy standard w zakresie zrównoważonego pochodzenia, ponieważ posiada certyfikację całego łańcucha dostaw. To też znaczne korzyści logistyczne w porównaniu z innymi surowcami biomasowymi – wyjaśnia CEO Pathway Energy.

Zakład Pathway Energy produkujący SAF powstał w Port Arthur w Teksasie. Jego budowa kosztowała 2 mld dolarów, a ukończenie ma nastąpić w 2029 r. Lokalizacja została dobrana w oparciu o bliskość wielu innych zakładów przemysłowych, które chcą wychwytywać i sekwestrować CO2. Pozwoli to na współdzielenie infrastruktury dla carbon capture przez kilka przedsiębiorstw. Ponadto ten obszar dysponuje wykwalifikowaną kadrą i infrastrukturą logistyczna, co znacznie ułatwia prowadzenie wielkoskalowej działalności.

Zdjęcie: Freepik/HelloDavidPradoPerucha

Źródło: Biomass Magazine

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE