W 2023 r. Inspekcja Handlowa zakwestionowała 2,59% próbek paliw ciekłych, co jest wynikiem dwukrotnie wyższym niż w 2022 r. 20 lat wcześniej, gdy kontrole dopiero się rozpoczynały, jakość paliw ciekłych poniżej norm nawet w przypadku 30% próbek. W przypadku LPG jest nieco inaczej.
Czy Twoja stacja sprzedaje paliwo spełniające normy? Można to sprawdzić na mapie paliw na stronie internetowej UOKiK lub w aplikacji nawigacyjnej Yanosik, która korzysta z danych urzędu.
Inspekcja Handlowa bada to od 20 lat
Kontrole są prowadzone w sposób ciągły przez cały rok. Analizom poddawane są próbki pochodzące od producentów paliw, hurtowników, podmiotów magazynujących oraz prowadzących stacje paliw przedsiębiorców. system dzieli się na europejski i krajowy. Kontrola europejska przeprowadzana jest na drodze losowania przeprowadzanego przez Prezesa Urzędu. W systemie krajowym pobieranie próbek następuje po zasygnalizowaniu problemu przez kierowców lub organy, a także jeśli w poprzednich latach wykryto nieprawidłowości.
– W czasie pierwszej kontroli jakości paliw w 2003 r. aż 30% badanych próbek nie spełniało wymogów. Poprzez podejmowane działania udało się z rynku usunąć wiele nieprawidłowości. Od kilku lat odsetek nieprawidłowości oscyluje poniżej 4%. I choć liczba wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości w 2023 r. wzrosła w stosunku do 2022, to poprawiła się jakość gazu skroplonego LPG – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
W 25 przypadkach w efekcie niedociągnięć pod względem norm, konieczne było zawiadomienie organów ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Czytaj też: Zakaz aut spalinowych od 2035 roku? USA wprowadza to rozwiązanie
Wyniki w 2023 r.
Przez cały rok 2023 Inspekcja Handlowa pobrała 1584 próbki paliw ciekłych, z czego 832 to benzyna, a 752 olej opałowy. Próbek gazu zebrano 360. Analizowano też 2 próbki lekkiego oleju opałowego.
Okazało się, że 41 próbek paliw ciekłych nie spełniało norm jakościowych – 34 oleju napędowego oraz 7 benzyny. To właśnie one stanowią 2,59% paliw o niedostatecznej jakości. W przypadku kontroli losowych najgorzej wypadło województwo wielkopolskie, tam 5,75% zbadanych próbek nie spełniał norm. Z kolei analiza przedsiębiorstw w systemie krajowym, czyli na podstawie wcześniejszego wniosku, dała najgorsze wyniki w pomorskim. W tym województwie aż 25% próbek poddanych analizie było złej jakości.
W przypadku gazu skroplonego LPG nie wykryto żadnych niedociągnięć. Lekki olej opałowy także spełniał wszystkie normy.
Okazuje się, że najwięcej próbek o niskiej jakości dotyczyło oleju napędowego. Z kolei na przestrzeni lat 2022-2023 jakość LPG poprawiła się.
Czytaj też: Biometan jako paliwo lotnicze. W Brazylii ruszy wielkoskalowa produkcja
Niska jakość paliw – najczęstsze błędy
Nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym dotyczyły następujących parametrów:
- stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych,
- temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora,
- zawartość wody – stwierdziliśmy niezgodność pod tym względem w przypadku 2 próbek; obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.
W przypadku benzyny kwestionowano:
- prężność par – parametr ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego; od jego wysokości zależy łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych,
- motorową liczbę oktanową – zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa,
- indeks lotności – wpływa m.in. na łatwość rozruchu silnika.
Zdjęcie:
Źródło: UOKiK
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE