PKN ORLEN i Pesa Bydgoszcz będą współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego. Projekt ma na celu opracowanie pojazdu szynowego zasilanego wodorem. Podczas konferencji organizowanej przez Krajową Agencję Poszanowania Energii w Warszawie, spółki podpisały list intencyjny w tej sprawie. 

Współpraca zakłada działania na rzecz rozwoju technologii transportu zeroemisyjnego. Obejmie wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez Pesa Bydgoszcz pojazdu szynowego. Wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych. W konsekwencji obie firmy przeprowadzą testy pojazdów szynowych zasilanych wodorem i docelowo wdrożą je do komercyjnych rozwiązań. Technologia ta będzie mogła zostać wykorzystana zarówno w lokomotywach towarowych, jak i pojazdach szynowych przeznaczonych do przewozu osób.

Reklama

– Jesteśmy świadomi zachodzących zmian. Podobnie jak inne koncerny paliwowe  przygotowujemy się do transformacji energetycznej. Dlatego koncentrujemy nasze działania i plany inwestycyjne między innymi na rozwoju sektora petrochemicznego. I inwestycjach w odnawialne źródła energii oraz na rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Podjęliśmy już decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, która powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki ORLEN Południe. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego, który wykorzystywany będzie do napędu pojazdów elektrycznych, w tym lokomotyw planowane jest w 2021 roku. Podpisany list intencyjny z Pesa Bydgoszcz to kolejny etap. Służący rozwojowi transportu opartego na ekologicznej technologii – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.


Sprawdź też: LOTOS oraz Toyota rozwijają transport zasilany wodorem


Wodór to jedno z kluczowych źródeł czystej energii wspieranych przez Unię Europejską w celu budowy gospodarki zeroemisyjnej. Rozwiązanie to jest sukcesywnie wdrażane w całym  transporcie osobowym i towarowym.

– Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym, a współpraca z największym producentem paliw w regionie w tym zakresie daje nam niepowtarzalną okazję do wdrożenia rozwiązań o dużym stopniu skalowalności. Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego – mówi Krzysztof Zdziarski, Wiceprezes Zarządu Pesa Bydgoszcz ds. operacyjnych.


Polecamy również: Autobusy na gaz pojadą z Solarisa do Tallina


– Jestem przekonany, że pojazdy napędzane wodorem to przyszłość motoryzacji. Wodór jest paliwem, które daje szansę na to, aby kolejne pokolenia mogły żyć w czystszym środowisku. Jego zaletą jest też stosunkowo duży zasięg i krótki czas tankowania, dlatego idealnym będzie wykorzystywanie tego paliwa do pracy ciężkich pojazdów szynowych. PKN ORLEN już teraz, w ramach grupy kapitałowej, w procesie produkcyjnym wytwarza blisko 45 ton wysokiej jakości wodoru na godzinę. Prowadzimy sprzedaż tego surowca dla aut osobowych na dwóch stacjach w Niemczech. Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy samochodów osobowych w Czechach, bowiem UNIPETROL z Grupy ORLEN w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych. Teraz rozszerzamy nasz potencjalny rynek zbytu również o transport szynowy, który w przyszłości będzie miał znacznie większe zapotrzebowanie na wodór niż transport samochodowy – powiedział Józef Węgrecki, Członek Zarządu ds. Operacyjnych.

Technologia wodorowa staje się coraz popularniejsza w sektorze transportu szynowego. Niedawno pojazdy tego typu zamówili niemieccy przewoźnicy, a rząd niemiecki ma pokryć aż 40 proc. kosztów paliwa wodorowego. Technologia wodorowych ogniw paliwowych najbardziej rozpowszechniona jest w Japonii oraz w Kalifornii. Polska, między innymi za sprawą PKN ORLEN to jeden z największych producentów wodoru na świecie.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Całe wydanie znajdziesz też tutaj. Dlatego kliknij!

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE