Urząd Regulacji Energetyki przedstawił i wyjaśnił zasady wydłużenia terminów na realizację zobowiązań w systemie aukcyjnym oraz systemach FIT/FIP oraz aktualizacji oferty aukcyjnej.


REKLAMA

Reklama

URE przypomina, że przepisy tzw. tarczy antykryzysowej[1] wprowadziły do ustawy o odnawialnych źródłach energii[2] regulacje, które mają ułatwić wytwórcom dochowanie terminów związanych z rozpoczęciem wytwarzania albo sprzedaży energii elektrycznej zarówno w systemie aukcyjnym, jak i w systemie taryfy gwarantowanej (FIT: feed-in-tariff) oraz systemie dopłat do ceny rynkowej (FIP: feed-in premium).

Wniosek można złożyć w przypadku wystąpienia, w toku realizacji inwestycji z zakresu tzw. nowych instalacji odnawialnego źródła energii, okoliczności wskazanych w ustawie o OZE[3], tj. opóźnień:

  1. dotyczących dostaw urządzeń wchodzących w skład instalacji odnawialnego źródła energii,
  2. dotyczących dostaw elementów niezbędnych do budowy instalacji odnawialnego źródła energii,
  3. w realizacji instalacji odnawialnego źródła energii oraz przyłączy do sieci elektroenergetycznej,
  4. przy realizacji odbiorów lub rozruchu instalacji odnawialnego źródła energii,
  5. przy uzyskiwaniu koncesji albo wpisu do rejestrów określonych w ustawie,

spowodowanych stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii ogłoszonym w drodze rozporządzenia ministra zdrowia.

Termin ten może zostać przedłużony o okres wskazany przez wytwórcę we wniosku, jednak nie dłużej niż o 12 miesięcy, licząc od dnia kiedy upływałby termin realizacji tych zobowiązań. Wytwórca we wniosku musi przedstawić m.in. oświadczenie swoje lub dostawców urządzeń wchodzących w skład instalacji OZE potwierdzające, że opóźnienie dostaw urządzeń lub rozruchu instalacji jest spowodowane wymienionymi wyżej okolicznościami.

Kiedy Prezes URE może odmówić wydłużenia terminu zobowiązań

Przepisy wskazały także przypadki, kiedy regulator w drodze postanowienia odmawia wnioskującym przedłużenia terminu. Może to mieć miejsce w przypadku gdy:

  1. wniosek nie będzie spełniał któregokolwiek z wymagań, o których mowa w art. 79a ust. 2 oraz 70ba ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii,
  2. wytwórca złożył wniosek, później niż w terminie 30 dni przed dniem spełnienia zobowiązania, o którym mowa w art. 79 ust. 3 pkt 8 lit. a albo art. 70b ust. 4 pkt 1 lic. d ustawy o odnawialnych źródłach energii,
  3. nie wystąpiła żadna z okoliczności, o których mowa w art. 83 ust. 3ba ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Niezależnie od powyższych rozwiązań należy dodatkowo pamiętać o możliwości skorzystania z następujących trybów:

  • Wydłużenie terminów pierwszej sprzedaży/wytworzenia energii elektrycznej – art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw

Zwycięzcy aukcji przeprowadzonych w latach 2016-2018 mogą skorzystać z dłuższych, korzystniejszych terminów na rozpoczęcie sprzedaży energii po raz pierwszy, informując Prezesa URE o zamiarze skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 3 ustawy zmieniającej przed upływem terminu określonego w zobowiązaniu, o którym mowa w dyspozycji art. 79 ust. 3 pkt 8 lit. a ustawy o odnawialnych w źródłach energii w brzmieniu obowiązującym na dzień jego złożenia.

Z uprawnienia mogą skorzystać instalacje OZE, które wygrały aukcje przeprowadzone w latach 2016 – 2018 i którym nie upłynął jeszcze termin przewidziany na rozpoczęcie wytwarzania/sprzedaży energii elektrycznej w tym systemie.

  • Aktualizacja oferty aukcyjnej – art. 79 ust. 9 – 12 ustawy o odnawialnych źródłach energii

Przepisy wskazują także na możliwość dokonania jednokrotnej aktualizacji oferty, która wygrała aukcję, w zakresie:

  1. planowanej daty rozpoczęcia okresu korzystania z aukcyjnego systemu wsparcia[4] lub ilości energii elektrycznej[5], z zastrzeżeniem, że łączna ilość energii oraz okres określone w ofercie nie mogą ulec zmianie

lub/i

  1. mocy zainstalowanej elektrycznej instalacji odnawialnego źródła energii[6] z zastrzeżeniem, że łączna zaktualizowana moc takiej instalacji nie zmieni pierwotnej kwalifikacji określonej zgodnie z art. 2 pkt 18 i 19, art. 73 ust. 4 lub art. 77 ust. 5 ustawy OZE, właściwej dla tej instalacji w dniu złożenia oferty.

Aktualizacja zwycięskiej oferty aukcyjnej jest możliwa przez złożenie Prezesowi URE stosownego oświadczenia, we wskazanym w ustawie terminie.

Szczegółowe informacje oraz wzory wniosków i oświadczeń dostępne są na stronie URE w zakładce aukcje OZE oraz systemy FIT/FIP.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:


Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

[1]Ustawa z dnia 31 marca 2020 r., o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. z 2020 r., poz. 568, z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 17 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2020, poz. 695).

[2] Ustawa z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. 2020, poz. 261 z późn. zm.)

[3] Okoliczności, o których mowa w art. 83 ust. 3ba ustawy o odnawialnych źródłach energii.

[4] Daty, o której mowa w art. 79 ust. 3 pkt 4a ustawy OZE, z uwzględnieniem art. 79 ust. 3 pkt 8, art. 79a ust. 1 i art. 92 ust. 6 ustawy OZE.

[5] Ilości energii elektrycznej, o której mowa w art. 79 ust. 3 pkt 6 ustawy OZE.

[6] Mocy zainstalowanej, o której mowa w art. 79 ust. 3 pkt 2 ustawy OZE.

Źródło: URE
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE