Z Mateuszem Figaszewskim, pełnomocnikiem zarządu ds. elektromobilności i PR firmy Solaris Bus&Coach, o tym, w jakich kierunkach rozwijana jest działalność przedsiębiorstwa i które kraje zainteresowane są nisko- i bezemisyjnymi pojazdami z Polski, rozmawia Beata Klimczak.
Co dla firmy Solaris Bus&Coach oznacza „Kierunek e-mobilność”?
„Kierunek E-mobilność” jest częścią kampanii „Wspólny kierunek”, która scala działania firmy Solaris Bus&Coach. „Kierunek E-mobilność” to szereg inicjatyw, które producent podejmuje na różnych polach, aby popularyzować ideę elektromobilności, a więc pojazdów bezemisyjnych i tanich w eksploatacji. Firma od lat wdraża innowacyjne technologie i inwestuje w rozwój pojazdów nisko- i bezemisyjnych. Od 2001 roku produkuje trolejbusy, zajmując pozycję lidera na rynku europejskim w tym segmencie.
To z fabryki w Bolechowie w 2006 roku wyjechał pierwszy w Europie seryjnie produkowany autobus hybrydowy, a w 2011 Solaris został jedną z pierwszych firm europejskich, która zdecydowała się na rozwój i produkcję autobusu całkowicie elektrycznego.
Ukoronowaniem wysiłków na rzecz rozwoju pojazdów nisko- i bezemisyjnych jest zdobycie licznych nagród i wyróżnień, m.in. tytułu „Bus of the Year 2017” dla nowego Urbino 12 electric. Co warte podkreślenia, był to pierwszy raz w historii tego prestiżowego konkursu, kiedy na podium stanął pojazd elektryczny.
Innym wyróżnieniem dla tego autobusu, jak i całej firmy, jest nagroda EBUS Award otrzymana za wieloletni wkład w rozwój bezemisyjnej komunikacji miejskiej, którą przyznało Niemieckie Zrzeszenie Przedsiębiorstw Transportu Publicznego (w skrócie VDV).
Produkcja to jednak nie jedyna działalność firmy. Na jakich jeszcze polach związanych z elektromobilnością działa firma Solaris?
Będąc świadomym tego, że aby podejmowane starania były skuteczne, powinny one być prowadzone na wielu frontach, firma Solaris zainicjowała utworzenie Klastra „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności”, który obecnie zrzesza jedenaście podmiotów zarówno komercyjnych, jak i badawczo-rozwojowych.
Celem klastra jest współpraca na rzecz rozwoju e-mobilności w szczególności autobusów elektrycznych i komponentów służących do ich budowy, które będą oparte na rozwiązaniach technicznych wypracowanych w Polsce.
Solaris jest też partnerem sztandarowego przedsięwzięcia unijnego ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System), które zajmuje się badaniem systemów komunikacyjnych wykorzystujących pojazdy z napędem elektrycznym.
Innym przedsięwzięciem unijnym jest Emerald (Energy ManagEment and RachArging for efficient eLectric car Driving), który ma na celu implementację innowacyjnych funkcjonalności do technologii informatycznych wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych. W elektrobusach Solarisa testowane są rozwiązania opracowane w ramach tego projektu.
Z kolei program Eliptic (Electrification of Public Transport in Cities), z jakim również współpracuje Solaris, jest inicjatywą pracującą nad optymalizacją istniejącej już floty elektrycznej i infrastruktury. Ponadto warto podkreślić, że przedsiębiorstwo wciąż zdobywa kolejnych klientów na wyprodukowane w Bolechowie pojazdy nisko- i bezemisyjne. W przyszłości to właśnie elektromobilność będzie najintensywniej rozwijanym obszarem działalności firmy!
Zdjęcie: Solaris Bus&Coach
To tylko fragment artykułu!
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów prenumeratę Magazynu Biomasa!
Wypełnij formularz poniżej – my zajmiemy się resztą.
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE