W Polsce recykling baterii litowych przyjął wielką skalę. Od połowy marca w Żarkach działa zakład Eneris, którego pracaprzysłuzy się zielonej transformacji oraz ochronie środowiska.

Reklama

GOZ i OZE dla recyklingu

GOZ – czyli Gospodarka Obiegu Zamkniętego – to koncepcja, wedle której odpady stają się surowcami. Zakłada ona długie podtrzymywanie wartości użytkowej wszelkich zasobów. Przedsiębiorstwo Eneris B&R wierzy w konieczność kształtowania takiego kształtu gospodarki.


Czytaj też: Międzynarodowa firma transportowa inwestuje w ciężarówki na bioLNG


– Zrównoważony rozwój wymaga praktycznego podejścia do kwestii środowiskowych stosując przy tym wydajne i proekologiczne rozwiązania. Zgodnie z wymaganiami i pozwoleniami, nasz zakład w Żarkach jest w stanie przetworzyć 27 tys. ton baterii litowych pochodzących z rynku europejskiego. Pięcioletnie doświadczenie we współpracy z międzynarodowymi klientami referencyjnymi potwierdza jakość usług świadczonych przez Eneris – powiedział podczas otwarcia Christophe Saint-Yves, prezes Eneris B&R.

Zakład powstały w Żarach to największa europejska działająca instalacja recyklingu baterii litowych oraz odpadów akumulatorowych, a także odpadów produkcyjnych pochodzących z branży elektromobilności. Procesy odzyskiwania surowców, a przede wszystkim metali rzadkich, odbywają się tam z wykorzystaniem energii pochodzącej z OZE.

– Niskoemisyjne, wykorzystujące zieloną energię przetwarzanie mechaniczne, pozwala osiągnąć wysoki stopień odzysku i wytworzyć wysokiej jakości czarną masę, czyli mieszaninę związków metali kierowanych do ponownego wykorzystania przy produkcji nowych akumulatorów wraz z miedzią, aluminium i polimerami – podkreśliła Agata Juzyk, członek zarządu Eneris B&R.

Recykling baterii dla elektromobilności

Zakład w Żarach będzie przetwarzać baterie litowe pochodzące z samochodów i autobusów, które uznaje się za szczególnie trudne pod względem odzyskiwania z nich surowców. Sektor elektromobilności odnotowuje ciągły rozwój, co będzie oznaczało zwiększenie zapotrzebowania na tego typu usługi, podczas gdy już teraz Europa boryka się z brakiem wystarczającego dostępu do recyklingu.


Czytaj też: Na Islandii transportują biometan za pomocą kontenerów


Baterie litowe składają się z litu, kobaltu, niklu i innych metali niezbędnych do kontynuowania transformacji energetycznej. Recyklingowanie tych surowców pozwala ograniczyć wydobycie, a także poprawia dostęp do kluczowych zasobów dla wielu branż. Coś więcej, odzysk jest nie tylko wyborem. Przepisy UE nakazują, aby każda wprowadzona na rynek bateria litowa była poddawana recyklingowi.

Biomasa i paliwa alternatywne. Czytaj w internecie

Zdjęcie i źródło: Eneris

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE