Według danych Komisji Europejskiej ciężkie pojazdy użytkowe, w tym autobusy miejskie odpowiadają za ponad 25 proc. emitowanego przez transport drogowy CO2. Zielony Ład zakłada redukcję emisji o 90% do 2040 roku. Polska firma otrzymała przeszło 33 mln zł dofinansowania na produkcję elektrycznych autobusów, które pojadą mi.n. do Włoch i Francji.
Autobusy elektryczne
MMI, rodzinna spółka ze Słupska pozyskała od funduszu Vinci S.A. 33,36 miliona złotych finansowania, które wyda na wyprodukowanie zeroemisyjnych, elektrycznych autobusów przeznaczonych min. na rynek włoski i francuski.
W ramach środków uzyskanych od Vinci S.A. powstaną autobusy elektryczne w trzech wariantach: niskowejściowe, niskopodłogowe oraz normalnopodłogowe. Oprócz tego firma planuje też stworzenie minibusa elektrycznego zasilanego wodorem oraz budowę nowoczesnej hali produkcyjnej pozwalającej na dwukrotne zwiększenie wolumenu produkowanych pojazdów.
Strategia wpisuje się w unijne założenia dotyczące planów dopuszczenia do przewozu pasażerów wyłącznie zeroemisyjnych autobusów miejskich. Regulacje na terenie UE mają wejść w życie w 2030 r.
Autobusy miejskie wyłącznie zeroemisyjne. Propozycja nowych przepisów
W wyniku planowanych zmian, nie tylko duże miasta, ale i mniejsze ośrodki będą starały się systematycznie powiększać swoją flotę o pojazdy zeroemisyjne. Na potrzeby rynku reaguje polski producent małych i średnich autobusów, która do tej pory wytwarzał pojazdy zasilane olejem napędowym oraz sprężonym gazem ziemnym. 33 mln zł pozyskane z od funduszu Vinci S.A. MMI przeznaczy na stworzenie własnej marki małych i średnich autobusów elektrycznych, w tym modeli zasilanych wodorowym ogniwem paliwowym.
– W tym celu pracujemy nad technologią napędów zeroemisyjnych oraz innowacyjną konstrukcją podwozia i nadwozia. Nasze założenie skupia się na stworzeniu autobusów o jak najmniejszej masie własnej, aby maksymalnie zwiększyć ich zasięg. – komentuje Stanisław Zdrojewski, CEO MMI.
Polskie zeroemisyjne minibusy w Europie
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez spółkę opracowany zostanie m.in. nowy typ nadwozia wykonanego w technologii kompozytowej, tj. szkieletowo-laminatowej, którego masa zostanie znacznie obniżona w odniesieniu do tradycyjnej konstrukcji, opartej na szkielecie stalowo-aluminiowym. Ponadto powstanie układ napędowy z wykorzystaniem silników synchronicznych umieszonych w piastach kół osi napędowej. Kolejny krok firmy to autobus zasilany wodorowym ogniwem paliwowym.
MMI zakłada, że za trzy lata będzie posiadać już pełną gamę minibusów, dzięki czemu umocni też swoją pozycję w Europie, bo poza rynkiem polskim, pojazdy będą wozić pasażerów we Włoszech, Francji, Niemczech, Szwajcarii oraz Skandynawii. Polska firma będzie jednym z niewielu w Europie producentów tego typu pojazdów elektrycznych.