Wraz z początkiem sezonu grzewczego rozpoczął się także sezon na oszustwa związane ze sprzedażą opału. Policja informuje o już kilkunastu takich przypadkach. Na zakup w okazyjnej cenie węgla, ekogroszku i pelletu kuszono klientów w Internecie. Przedsiębiorcy powinni zgłaszać przypadki phishingu, bo to pod ich marki podszywają się oszuści.
Na przełomie września i października oszukany został mieszkaniec gminy Kłecko w Wielkopolsce. Skusił się na ogłoszenie w social mediach mówiące o sprzedaży pelletu drzewnego w atrakcyjnej cenie. Sprzedawca żądał za paletę opału nieco ponad 1000 zł. Klient, po wejściu w link w ogłoszeniu, w sieci dokonał wpłaty i zamówił dwie palety pelletu.
Po chwili zwrotnie otrzymał fakturę Vat. Niestety, okazała się fałszywa. Mieszkaniec Kłecka próbował skontaktować się z ogłoszeniodawcą telefonicznie. Numer był już nieaktywny. Towar nie dojechał, a kolejne próby skontaktowania się ze sprzedawcą spełzły na niczym. Amator okazji został oszukany na 2100 zł.
Oszustwa związane ze sprzedażą opału coraz częstsze
W lipcu, ofiarą podobnego oszustwa został mieszkaniec Złotoryi. Znalazł ofertę sprzedaży na jednej ze stron internetowych. Po ustaleniu szczegółów transakcji zamówił ekogroszek i pellet, po czym zrobił przelew na wskazany rachunek bankowy. Kontakt ze sprzedawcą się urwał, a klient stracił ponad 4000 zł.
– Superoferta i zaniżona cena to sygnały, które mogą świadczyć o tym, że mamy do czynienia z oszustwem. Pamiętajmy o ograniczonym zaufaniu wobec nieznanych sprzedawców. Sprawdzajmy ich wiarygodność oraz opinie dotychczasowych klientów. Najlepiej bezpośrednio ustalać szczegóły ze sprzedającym w siedzibie firmy oraz płacić za zamówiony towar dopiero przy jego odbiorze – apeluje aspirant Dominika Kwakszys z Komendy Powiatowej Policji w Złotoryi.
Podobną sprawę prowadzi policja w Lesznie. Policjanci nie mają złudzeń, podobnych oszustw w najbliższych miesiącach będzie coraz więcej. Niestety, rzucają złe światło również na branżę producentów i dystrybutorów pelletu, którzy także korzystają z możliwości sprzedaży towaru przez Internet, a ogłoszenia o ewentualnych promocjach zamieszczają w social mediach. Stąd apele policji, by zgłaszać przypadki phishingu – stron funkcjonujących pod podobną nazwą do naszej firmy i przypominającej ją wyglądem. A swoim klientom przypominać o możliwościach weryfikacji sprzedawcy, by nie wpadli w sidła oszustów.
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Magazyn Biomasa!
Tekst: Beata Marcińczyk
Zdjęcie: Shutterstock
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE