Dworzec Metropolitalny w Lublinie to przykład tego, że budownictwo może być miłe dla oka i klimatu równocześnie. Ten budynek niedawno rozpoczął obsługę podróżnych, a już mówi się, że to najpiękniejszy dworzec w Polsce.
Inwestycja skończona, pora na działanie
Budowa lublińskiego dworca trwała 3 lata. Od 12 stycznia podróżni mogą korzystać z tej infrastruktury. Budynek stanął naprzeciwko głównego dworca kolejowego i zastąpi zajezdnię autobusową z lat 70. XX wieku. Będzie obsługiwał transport lokalny i krajowy, a jego zadanie to obniżenie nadmiernego ruchu na drogach. Dzięki nowemu dworcowi zostanie skrócony czas podróży i emisje z sektora transportu.
– Jest to kluczowa dla miasta i regionu inwestycja – inteligentny, nowoczesny obiekt wraz z peronami i nowym układem drogowym – zapewnia Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina.
Projekt budynku jest niezwykle oryginalny, co wynika m.in. z zastosowanych rozwiązań w zakresie jego ułożenia. Jest to swego rodzaju budynek w budynku gdzie dwa kubiki otoczone są szklanymi ścianami o niskim współczynniku przenikania ciepła. Całkowita powierzchnia dworca, łącznie z dachem i jedną kondygnacją podziemną, wynosi 18 000 m².
Czytaj też: Biogazownia – opłacalny biznes czy drogie hobby?
Wartość tej inwestycji to 340 mln zł, z czego 194 mln zł udało się pozyskać jako dofinansowanie ze środków unijnych w ramach wsparcia inwestycji efektywnej energetycznie i niskoemisyjnej.
Najbardziej ekologiczny i najpiękniejszy dworzec w Polsce?
Nowopowstały budynek otrzymał nagrodę. Wyróżniono go w Green Building Awards 2022 w konkursie PLGBC w kategorii Najlepszy projekt ekologiczny. Wszystko dlatego, że budynek zachwyca nie tylko swoim oryginalnym projektem, ale jest również samowystarczalny energetycznie.
Ten najpiękniejszy dworzec nad Wisłą jest ogrzewany za pomocą pomp ciepła. Produkuje też własną energię dzięki panelom fotowoltaicznym, które znajdują się na dachach wiat autobusowych.
Czytaj też: Allegro skręca w zieloną stronę
Projektanci znaleźli także sposób, by za pomocą budynku obniżać występowanie w miastach wysp ciepła. Pokryto go zielonym dachem. W celu zmniejszenia ilości zanieczyszczeń w powietrzu, zdecydowano się na zastosowanie antysmugowej kostki brukowej. Obiekt gromadzi też deszczówkę.
Biomasa i paliwa alternatywne
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
Zdjęcie i źródło: Lublin Nasze Miasto