Lublin w dalszym ciągu pokazuje, jak istotne jest inwestowanie w rozwój floty bezemisyjnych pojazdów. Miejski przewoźnik zamówił łącznie 12 autobusów Solaris Urbino 12 electric.


REKLAMA

Reklama

Ich dostawy zostały rozłożone na okres od listopada 2021 roku do kwietnia 2022 roku. Łączna wartość zawartych umów, obejmująca elektrobusy wraz z siedmioma ładowarkami oraz obsługą posprzedażową, przekracza 32 miliony złotych.

Umowa na zakup elektryków została podpisana z Zarządem Transportu Miejskiego w Lublinie 8 maja 2020 roku. Siedem Urbino 12 electric zostanie dostarczonych przed końcem 2021 roku, kolejnych pięć pojawi się na ulicach miasta w pierwszej połowie 2022 roku.

Elektryczna oś napędowa zasilana będzie energią zmagazynowaną w bateriach Solaris High Power, przystosowanych do częstego i szybkiego ładowania, o całkowitej pojemności wynoszącej 116 kWh. Elektrobusy będzie można naładować zarówno przez klasyczny system plug-in, jak i, w ciągu kliku minut, przez pantograf umieszczony na dachu pojazdu. Dodatkowo na dachu znajdą się także moduły fotowoltaiczne, ułatwiające optymalizację zużycia energii w autobusie. Wraz z elektrobusami, Solaris dostarczy siedem urządzeń służących uzupełnianiu energii. Ładowarki dwuzakresowe umożliwią, w zależności od potrzeb przewoźnika, równoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40 kW każdy pojazd lub jednego autobusu z mocą 80 kW.

Zgodnie ze złożoną ofertą, niskopodłogowe pojazdy zabiorą na pokład 70 osób, 27 z nich będzie mogło skorzystać z miejsc siedzących. Autobusy będą obfitować w szereg udogodnień, zarówno dla kierującego pojazdem, jak i dla pasażerów. Za odpowiedni komfort podróżnych i kierowcy, nawet w najbardziej upalne dni, będzie odpowiadać elektryczna klimatyzacja. Ponadto wszystkie zamówione przez ZTM autobusy elektryczne zostaną wyposażone w automaty biletowe z możliwością płatności kartą oraz gotówką. W przestrzeni pasażerskiej nie zabraknie również podwójnych portów USB, umożliwiających ładowanie urządzeń mobilnych, a nowoczesny system informacji pasażerskiej, m.in. system monitoringu wizyjnego oraz bramki liczenia pasażerów zwiększą komfort i bezpieczeństwo jazdy wszystkich podróżnych.

Współpraca Solarisa z Lublinem sięga 1996 roku, kiedy to  do Lublina – jako jednego z pierwszych miast w Polsce – trafiły autobusy firmy z Bolechowa. Nie tak dawno, bo w grudniu 2019 roku, ZTM w Lublinie na podstawie przetargu, zamówił w Solarisie 15 przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18 oraz 20 elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 electric. Przewoźnik inwestuje nie tylko w bezemisyjne pojazdy, ale i w infrastrukturę ładowania, systematycznie rozbudowując sieć ładowarek w mieście.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Zieloną Gminę.W internecie za darmo:

Inne wydania magazynu Zielona Gmina znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i sprawdź!

Źródło: Solaris Bus & Coach
Na zdjęciach (od lewej): Grzegorz Malec, Dyrektor ZTM w Lublinie i Krzysztof Musiał, Dyrektor Sprzedaży, Solaris Bus & Coach.
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE