Dotychczasowy cel powstrzymania globalnego wzrostu średniej temperatur powyżej 1,5 stopni Celsjusza, wydaje się coraz bardziej oddalać. Zdaniem naukowców, polityki obejmujące energetykę i klimat są wdrażane zbyt wolno i nieskutecznie, przez co nie uda się osiągnąć światowych celów.

Reklama

Poczdamski Instytut Badań nad Skutkami Zmian Klimatu (PIK) przeprowadził badanie, którego celem było określenie skuteczności polityk klimatycznych. Ukazało się ono na łamach czasopisma „Nature Climate Change”.

Polityki klimatyczne nie przynoszą efektów?

Międzynarodowy zespół badawczy wziął pod lupę 1500 polityk klimatycznych prowadzonych w 41 krajach na 6 kontynentach, w latach 1998-2022. Ustalono, że wiele stosowanych w nich środków nie prowadzi do osiągnięcia redukcji emisji. Co więcej, zaledwie 63 przypadki polityki klimatycznej rzeczywiście przyczyniły się do skutecznego obniżenia emisji o 19%. Ich wspólna cecha to włączenie zachęt podatkowych i cenowych do dobrze zaprojektowanych celów.

Analizie poddano szerokie spektrum polityk klimatycznych – od przepisów budowlanych po dotacje na zakup zrównoważonych produktów i podatki węglowe. W ocenie tych rozwiązań pomocna okazała się sztuczne inteligencja.


Konferencja Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie


Poszukiwanie skutecznych elementów polityki klimatycznej obecnie jest bardzo ważnym zagadnieniem. Ustalenie, co rzeczywiście się sprawdza, może pomóc w kształtowaniu nowych rozwiązań i powstrzymaniu dalszego wzrostu temperatur.

– Systematycznie ocenialiśmy środki polityczne, które do tej pory rzadko były badane, dostarczając nowych informacji na temat dobrze zaprojektowanych kombinacji uzupełniających instrumenty polityki. Czerpiemy z tego najlepsze praktyki – dla sektorów budowlanego, elektroenergetycznego, przemysłowego i transportowego, zarówno w krajach uprzemysłowionych, jak i często zaniedbywanych krajach rozwijających się – wyjaśnia główny autor Nicolas Koch z PIK i Instytutu Badawczego Mercator ds. Globalnych Wspólności i Zmian Klimatu (MCC). – Nasze ustalenia pokazują, że więcej polityk niekoniecznie oznacza lepsze wyniki. Zamiast tego kluczowy jest odpowiedni zestaw środków. Na przykład same dotacje lub regulacje nie wystarczą; jedynie w połączeniu z instrumentami opartymi na cenach, takimi jak podatki od emisji dwutlenku węgla i energii, mogą zapewnić znaczną redukcję emisji – dodaje.

Zakaz, nakaz, a może polecenie?

W trakcie badań ustalono, że sam zakaz elektrowni węglowych czy aut spalinowych to zbyt mało. Rzeczywiste redukcje emisji mogą pojawić się dopiero, gdy są połączone z zachętami podatkowymi lub cenowymi. Przykładami takiej skutecznej polityki może być Wielka Brytania w zakresie odchodzenia od węgla i Norwegia w kwestiach transportu.


Czytaj też: Infrastruktura paliw alternatywnych z wytycznymi. Rząd szykuje dokument


– Chociaż precyzyjne rozróżnienie skutków poszczególnych środków w ramach zestawu polityk pozostaje wyzwaniem, nasze 63 przypadki zakończone sukcesem zapewniają systematyczny wgląd w skuteczne kombinacje polityk i pokazują, w jaki sposób dobrze zaprojektowane kombinacje polityk zależą od sektorów i poziomu rozwoju krajów – zauważa główna autorka Annika Stechemesser z PIK. – Wiedza ta jest niezbędna do wspierania decydentów i społeczeństwa w przejściu do neutralności klimatycznej – dodała.

Co ciekawe, jednym z przykładów skutecznej redukcji emisji są Chiny. Wdrożony tam system handlu emisjami w znacznym stopniu przyczynił się do ich ograniczenia. Jednocześnie to rozwiązanie było uzupełniane przez subsydia mające na celu odsuwanie energetyki od paliw kopalnych oraz finansowanie inicjatyw mających na celu zwiększenie efektywności energetycznej.

Biomasa i paliwa alternatywne. Czytaj w internecie

Zdjęcie: Freepik/user6702303

Źródło: PIK

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE