Gminy (chyba) zapomniały, więc URE przypomina. Że do 15 marca miały przygotować plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania. I przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami w terminie nie krótszym niż 21 dni.
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przypomina gminom o ich obowiązkach wynikających z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Dotyczą one budowy ogólnodostępnych stacji ładowania i wyznaczenia operatora oraz dostawcy usług ładowania na tych stacjach.
– Stosownie do przepisów ustawy o elektromobilności, na niektórych organach wykonawczych gmin (wójt, burmistrz albo prezydent miasta) spoczywają nowe obowiązki w zakresie rozwoju infrastruktury elektromobilności – przypomina prezes URE.
15 marca 2020 r. upłynął termin na opracowanie Planów Budowy Ogólnodostępnych Stacji Ładowania właśnie przez właściwych wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Plany te powinny trafić do operatorów systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych, na obszarze działania, których planowane jest rozmieszczenie stacji ładowania.
Wszystko, co musisz wiedzieć o elektromobilności. Kliknij i sprawdź!
Zgodnie z przepisami ustawy o elektromobilności, na podstawie takiego Planu, operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego opracowuje program przyłączania ogólnodostępnych stacji ładowania.
Plan Budowy Ogólnodostępnych Stacji Ładowania, poddany konsultacjom publicznym z udziałem mieszkańców gminy i uzgodniony z operatorami systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych, zostaje przyjęty w drodze uchwały Rady gminy. Projekt planu przekazywany jest następnie właściwym operatorom systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych, na obszarze działania których planowane jest rozmieszczenie stacji ładowania, w celu opracowania programu przyłączania. Po przyjęciu planu, wójt, burmistrz albo prezydent miasta informuje o tym fakcie Prezesa URE i składa do niego wniosek o wyznaczenie przedsiębiorstwa energetycznego, które będzie pełnić funkcję operatora ogólnodostępnej stacji ładowania oraz dostawcy usług ładowania.
Wiadomo, że zarówno włodarze małych gmin, jak i dużych miast „przegapili” te daty. Konsultacje społeczne planów trwają m.in. w Poznaniu i Szczecinie.
Jakie obowiązki mają gminy?
Gminom 100 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 60 000 pojazdów samochodowych, oraz w których co najmniej 400 pojazdów samochodowych przypada na 1000 mieszkańców wyznaczono cel w postaci minimalnej liczby punktów ładowania zainstalowanych w ogólnodostępnych stacjach ładowania. Cel powinien zostać osiągnięty do 31 grudnia 2020 r.
W art. 60 ust. 1 ustawy o elektromobilności określono minimalną liczbę punktów ładowania zainstalowanych do dnia 31 grudnia 2020 r. w ogólnodostępnych stacjach ładowania, która wynosi:
- 1000 w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 1 000 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 600 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 700 pojazdów samochodowych;
- 210 w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 300 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 200 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 500 pojazdów samochodowych;
- 100 w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 150 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 95 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 400 pojazdów samochodowych;
- 60 w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 60 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 400 pojazdów samochodowych.
Informacja Prezesa URE:
Pobierz “Informacja_Prezesa_URE_17_2020.pdf”
Informacja_Prezesa_URE_17_2020.pdf – Pobrano 88 razy – 583,23 KBChcesz wiedzieć więcej? Czytaj magazyn Zielona Gmina. W internecie za darmo!
Całe wydanie znajdziesz też tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!