Elektromobilna flota w polskich urzędach? – Mogłoby się wydawać, że krajowym samorządom nie po drodze z elektromobilnością. Do 2020 r. nie udało się bowiem spełnić postulatu 10-proc. udziału samochodów elektrycznych w gminach. Dlatego termin na realizację tego celu przedłużono o 2 lata.
Elektromobilna flota to mit? – Do początku 2022 r. udział pojazdów elektrycznych użytkowanych przez naczelne lub centralne organy administracji państwowej oraz jednostki samorządu terytorialnego ma osiągnąć próg 10% wg nowej ustawy o elektromobilności. Czy rodzimym samorządom uda się ten cel osiągnąć, gdy dotychczas Polsce daleko było do europejskich liderów elektromobilności i ekologicznego transportu? Wiele wskazuje na to, że tak. Okazuje się bowiem, że w ciągu najbliższych 3 lat prawie 90% ankietowanych samorządów planuje zakupy samochodów elektrycznych – wynika z aktualnych danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Inwestycje na start
Samorządy mogą stać się motorem rozwoju elektromobilności w Polsce, na co wyraźnie wskazują badania PSPA. Aż 40% badanych przez stowarzyszenie samorządów zapowiada budowę elektrycznej floty w perspektywie roku, a 47% w ciągu nadchodzących 3 lat. Zaledwie 13% samorządowców przyznało, że jak na razie nie planuje inwestycji w elektromobilną flotę.
W rozwoju przyjaznych środowisku flot przoduje obecnie Kraków. Do miejskich spółek Krakowskiego Holdingu Komunalnego ma trafić 47 sztuk elektrycznych hyundaiów: 17 aut już przekazano, a reszta będzie dostarczona do końca br. W ramach infrastruktury powstanie ponadto 39 stacji ładowania.
Gminy nadrabiają dystans
Niebawem do wrocławskiego magistratu ma trafić 8 zeroemisyjnych Nissanów Leaf. Ekologiczną flotę powiększa też katowicki magistrat o 2 nowe pojazdy. W innych dużych miastach w Polsce również można zaobserwować zainteresowanie „elektrykami”. Z 8 Nissanów Leaf korzysta magistrat w Szczecinie. Należy podkreślić, że elektromobilny renesans dotyczy tylko największych ośrodków miejskich.
Ostatnio Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał pierwsze umowy na dofinansowanie prac związanych z przygotowaniem lokalnych strategii rozwoju elektromobilności. Udzielone wsparcie pokryje 100% kosztów kwalifikowanych w Jaktorowie w województwie mazowieckim oraz Radzyniu Podlaskim w województwie lubelskim. Pierwsza z gmin ma wybudować m.in.: stację ładowania pojazdów elektrycznych przy budynkach użyteczności publicznej, obiektach usługowych oraz wydzielenie miejsc postojowych dla samochodów z napędem elektrycznym. Władze Radzynia Podlaskiego natomiast wymienią całą dotychczasową flotę na pojazdy elektryczne. Co więcej strategia gminy przewiduje budowę stacji ładowania w pobliżu budynków użyteczności publicznej. Równolegle powstawać mają stacje paliw gazowych CNG i LNG.
Bez entuzjazmu
O ile w samorządach liczba aut zasilanych prądem zauważalnie się zwiększa, o tyle w administracji publicznej trudno dostrzec zainteresowanie tematem elektromobilności. W Polsce wciąż brakuje narzędzi wspierających elektryfikację administracji centralnej i lokalnej. Zapowiedziany 1 mln samochodów elektrycznych do 2025 r. bez odpowiedniego zaplecza finansowego, energetycznego i infrastrukturalnego można uznać za mrzonkę. Samorządy zaczynają jednak podejmować walkę o przyjazną środowisku flotę.
„Zazielenianie” transportu miejskiego lub lokalnego będzie tematem II Narodowego Kongresu Biometanu. Wydarzenie to odbędzie się w dn. 9-10 grudnia w Poznaniu.
Zarejestruj się już teraz – kliknij tutaj!
Zielona Gmina – listopad 2019:
Całe wydanie znajdziesz też tutaj. Dlatego kliknij i sprawdź!
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE