Czeska sieć stacji benzynowych Eurowag to kolejna firma, która oferuje tankowanie biopaliwem HV100 w Europie. To zrównoważona alternatywa dla konwencjonalnego oleju napędowego, z której mogą korzystać samochody wyposażone w silniki diesla, bez konieczności jakichkolwiek modyfikacji.

Reklama

Paliwo HVO to hydrorafinowany olej roślinny wytwarzany poprzez hydrogenizację olejów i odpadów roślinnych. Zmniejsza emisję CO2 nawet o 90% i ma znikomy wpływ na emisję cząstek stałych i tlenków azotu w porównaniu do tradycyjnego oleju napędowego. To biopaliwo, które może być tankowane w większości pojazdów z silnikiem diesla. I to bez konieczności jakichkolwiek zmian w autach, co jest szczególnie istotne dla dużych firm przewozowych dysponujących flotą pojazdów na olej napędowy. Dzięki przejściu na takie biopaliwo, firmy transportowe mogą praktycznie natychmiast zacząć zmniejszać swoje oddziaływanie na środowisko, bez ponoszenia kosztów inwestycyjnych. Jedną spośród kilku znanych firm logistycznych, które już korzystają z tego rozwiązania jest DB Schenker.
Ekologiczny diesel dopuszcza do obrotu handlowego coraz więcej państw Unii Europejskiej. Zrobiły to już m.in. Belgia, Czechy, Holandia, Niemcy, czy Włochy.


Zarejestruj się na Kongres Biometanu


W Polsce aktualne prawo nie pozwala jeszcze na używanie takiego paliwa, choć stacje, na których kierowcy mogliby je zatankować są już lokalizowane coraz bliżej naszych granic. Paliwo HVO100 można teraz wlać do baku na nowej, samoobsługowej stacji benzynowej Eurowag przy autostradzie D1 w pobliżu miejscowości Jihlava, ok. 150 km od granicy z Polską.

– Coraz więcej przewoźników i ich klientów szuka sposobów, by zredukować swoją emisję w transporcie. Chcąc odpowiedzieć na to zapotrzebowanie, wprowadziliśmy na naszej nowo otwartej stacji tankowanie dla ciężarówek tego wysoce efektywnego rozwiązania. HVO100 to paliwo, które pod względem operacyjnym – dzięki unikalnemu procesowi chemicznemu, który znacząco odróżnia je od tradycyjnego biodiesla – jest w pełni porównywalne do klasycznego oleju napędowego. Wierzymy, że po pokonaniu początkowych, mylnych stereotypów, szybko znajdzie swoje zastosowanie w dekarbonizacji działalności wielu firm transportowych – liczy założyciel i prezes Eurowag, Martin Vohánka.

Nowa stacja w Czechach jest częścią sieci 177 stacji Eurowag na terenie UE, na których można zatankować paliwo HVO100. Ten rodzaj biopaliwa jest najbardziej powszechny w krajach Beneluxu i Skandynawii.

– Codziennie w Europie rejestrowanych jest ok. tysiąc nowych ciężarówek na olej napędowy. Z pewnością nie przyspiesza to procesu dekarbonizacji, ale dzięki HVO100 nawet i takie pojazdy mogą być prawie całkowicie neutralne dla środowiska. Paliwo z odnawialnych źródeł umożliwia sektorowi komercyjnego transportu drogowego zredukować emisję CO2 szybko i ekonomicznie – mówi Matthias Maedge, wiceprezes ds. dekarbonizacji CRT w firmie Eurowag.

Rynek biogazu i biometanu. Czytaj za darmo w internecie!

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE