Deglomeracja wyprowadzi kilka urzędów z Warszawy? Już wkrótce powinniśmy dowiedzieć się, jak będzie wyglądała proponowana przez MPiT deglomeracja oraz związana z nią alokacja niektórych urzędów centralnych, które mają być przeniesione ze stolicy do byłych miast wojewódzkich. Raport na ten temat ministerstwo opublikowało już miesiąc temu. Na czele listy urzędów, które czeka „wyprowadzka” z Warszawy jest Urząd Regulacji Energetyki, ale także Urząd Zamówień Publicznych, Urząd Dozoru Technicznego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i wiele innych.

Jak konkretnie wyglądać będzie deglomeracja państwa? Zagadnienie to ma szczegółowo opracować  Międzyresortowy  Zespół ds. Zrównoważonego Rozwoju Miast, w którego skład wejdą przedstawiciele resortów: inwestycji i rozwoju, infrastruktury, środowiska oraz przedsiębiorczości oraz zaproszeni przedstawiciele samorządów, organizacji pozarządowych oraz eksperci. Tak zapowiadała w połowie lipca minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Podczas wizyty w Poznaniu, w której towarzyszył jej wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin, przedstawiła raport dot. deglomeracji.

Reklama

– Dynamiczny rozwój głównych ośrodków miejskich w Polsce, nierzadko przypadkowy, to ogromne i pilne wyzwanie, które wymaga zgranych działań na poziomie centralnym i samorządowym. Przy okazji chcemy też stworzyć dobre standardy, które przyczynią się do poprawy jakości życia w miastach – mówiła minister.

W Polsce jest 107 urzędów centralnych,

  • Tylko 14 z nich jest zlokalizowanych poza Warszawą,
  • Co najmniej 31 urzędów centralnych potencjalnie mogłoby mieć swoją siedzibę poza Warszawą

– to wnioski z raportu „Uwarunkowania delokalizacji centralnych urzędów w Polsce”, przygotowanego przez ekspertów na zlecenie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

RAPORT tutaj:

Pobierz “Raport_MPiT_Deglomeracja_20190712a.pdf”

Raport_MPiT_Deglomeracja_20190712a.pdf – Pobrano 350 razy – 13,42 MB

– Deglomeracja nie polega jedynie na przeniesieniu urzędów centralnych do innych miast niż Warszawa. To służy przede wszystkim pobudzeniu lokalnego rozwoju i lokalnej przedsiębiorczości – podkreśliła minister Emilewicz.

Tezy raportu dot. delokalizacji – miasta

Głównymi beneficjentami programu mają być 33 miasta, które niegdyś były miastami wojewódzkimi. Miasta, do których przenoszone będą urzędów powinny spełniać kryteria:

  • efektywności (niższe koszty funkcjonowania, zapewnienie wykwalifikowanych kadr)
  • spójności (priorytet dla miejsc z największą liczbą wyzwań rozwojowych).

Zgodnie z Koncepcją Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, funkcje o charakterze krajowym powinny pełnić:

  • miasta o podstawowym znaczeniu dla struktury osadniczej: Warszawa, Kraków, Gdańsk-Gdynia, Wrocław, Poznań, Katowice – Aglomeracja Górnośląska, Łódź, Szczecin, Bydgoszcz z Toruniem i Lublin;
  • pozostałe ośrodki wojewódzkie pełniące szereg funkcji krajowych: Białystok, Gorzów Wielkopolski, Kielce, Olsztyn, Opole, Rzeszów, Zielona Góra;
  • ośrodki o znaczeniu regionalnym połączone węzłami z główną siecią osadniczą: Częstochowa, Radom, Bielsko-Biała, Rybnik, Płock, Elbląg, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Kalisz z Ostrowem Wlkp., Koszalin, Legnica, Grudziądz, Słupsk.

Tezy raportu dot. delokalizacji – urzędy

Które urzędy przenieść poza Warszawę? Raport MPiT skupia się na centralnych organach administracji rządowej, które podlegają poszczególnym ministrom lub są przez nich nadzorowane. W wyniku analizy wybrano 31 urzędów centralnych, które potencjalnie najbardziej nadają się przeniesienia ze stolicy do któregoś z miast wojewódzkich.

Lista urzędów centralnych o najwyższych ocenach:

  1. Urząd Regulacji Energetyki
  2. Centrum Projektów Polska Cyfrowa
  3. Centralna Komisja Egzaminacyjna
  4. Urząd Komunikacji Elektronicznej
  5. Agencja Rezerw Materiałowych
  6. Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
  7. Główny Urząd Nadzoru Budowlanego
  8. Krajowy Zasób Nieruchomości
  9. Polski Instytut Sztuki Filmowej
  10. Urząd Zamówień Publicznych
  11. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  12. Urząd Dozoru Technicznego
  13. Biuro Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
  14. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
  15. Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
  16. Główny Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa
  17. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
  18. Agencja Mienia Wojskowego
  19. Centralny Ośrodek Sportu
  20. Polska Agencja Antydopingowa
  21. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
  22. Państwowa Agencji Atomistyki
  23. Biuro Nasiennictwa Leśnego
  24. Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe w Warszawie.
  25. Główny Inspektor Farmaceutyczny
  26. Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
  27. Narodowe Centrum Krwi
  28. Centrala Narodowego Fundusz Zdrowia
  29. Komenda Główna Straży Granicznej
  30. Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA
  31. Szef Obrony Cywilnej Kraju

Idea deglomeracji

Jak twierdzi resort u podstaw projektu deglomeracji i delokalizacji urzędów centralnych leżą dwa fundamentalne dokumenty strategiczne dotyczące polityki przestrzennej Polski. Pierwszym jest Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, a drugim Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR).

Oba określają główne cele działania: wzmacnianie konkurencyjności regionalnej oraz wspieranie spójności przestrzennej. Wpisuje się w nie również propozycja dekoncentracji administracji.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo!

Źródło: MPiT
Zdjęcie: MPiT
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE