„Polski biznes otwiera się na energię z OZE coraz bardziej, choć nie jest to droga pozbawiona zakrętów” – mówi Grzegorz Tomasik, wiceprezes zarządu Reo.pl, pierwszej w Polsce platformy handlu zieloną energią dla biznesu, który tłumaczy, jak wyglądają inwestycje w odnawialne źródła energii wśród polskich przedsiębiorców i które branże sięgając po OZE przodują w procesie transformacji energetycznej.
Czy biznes otwiera się na odnawialne źródła energii?
Liczby nie pozostawiają wątpliwości. Zarówno w Europie, Polsce jak i na Platformie Reo.pl odnotowywane są wzrosty, jeśli chodzi o zainteresowanie zieloną energią.
Polski biznes otwiera się na energię z OZE coraz bardziej, choć nie jest to droga pozbawiona zakrętów – podkreśla ekspert. Dynamiczne zmiany na rynku energetycznym – zarówno polskim, jak i europejskim – kształtuje kilka czynników. Przede wszystkim nieustająca destabilizacja na rynku paliw kopalnych i rosnące ceny, które szczególnie na sektorze MŚP wymuszają szukanie opcji B. Do tego dochodzą kwestie legislacyjne i konieczność utrzymania konkurencyjnej pozycji w łańcuchach dostaw. Podczas gdy korporacje
w długoterminowych strategiach mają dokładnie rozplanowane działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, mali i średni przedsiębiorcy tu i teraz starają się zagospodarować te potrzeby.
Biogazownie w Polsce – sprawdź na mapie!
Zielona energia to rozwiązanie
Dla sektora MŚP pozostanie w grupie kontrahentów i partnerów biznesowych dla większych graczy to nierzadko czynnik decydujący o rentowności całej firmy. Wymogi ESG wyraźnie kształtują kierunek zmian – jedną z osi jest transformacja energetyczna.
Dla biznesu sięgnięcie po zieloną energię to jeden z najprostszych kierunków, by przedsiębiorstwo potwierdzało aktywną realizację standardów ESG – mówi Grzegorz Tomasik. Wzmożone zainteresowanie energią z OZE potwierdzają dane za 2023 r. na naszej Platformie.
3 razy więcej wytwórców i 2 razy więcej odbiorców OZE
W ciągu minionych 12. miesięcy potroiliśmy liczbę wytwórców i podwoiliśmy liczbę odbiorców. Po 100% zieloną energię sięgali przedstawiciele takich branż jak:
HoReCa, FMCG/retail, obiekty uzdrowiskowe/SPA/wellness, firmy budowlane, transportowe, zakłady przemysłowe (m.in. przemysł drzewny, chemiczny i tekstylny), firmy produkujące opakowania, gry komputerowe, wyroby sztuczne, ale też np. firmy z branży medycznej, oświetleniowej, reklamowej czy biznes zajmujący się marketingiem internetowym.
Ten szeroki przekrój branż i skali biznesów dowodzi jedynie, że zainteresowanie zieloną energią nie łączy się jedynie z korporacjami oraz przemysłem. Każdy biznes potrzebuje energii i każda firma może zdecydować się na energię ze źródeł odnawialnych – mówi Grzegorz Tomasik.
Wiatr, słońce i biogaz
Całkowita sprzedaż energii do odbiorców od stycznia do grudnia 2023 roku wyniosła w Reo.pl blisko 63 GWh i stale rośnie (w 2022 r. sprzedaż Reo.pl wyniosła 28 GWh). W 2023 r. ponad 85% zielonej energii sprzedanej do odbiorców pochodziło z farm wiatrowych, ponad 5% z farm fotowoltaicznych, natomiast w godzinach w których zapotrzebowanie odbiorców nie zostało pokryte z wyżej wymienionych źródeł, sprzedaż energii była uzupełniana energią z biogazu.
Rynek biogazu i biometanu. Czytaj za darmo w internecie!
źródło: reo.pl