2 tysiące Biedronek w całej Polsce zostanie wyposażonych w efektywne instalacje fotowoltaiczne. Sieć podpisała umowę z firmą Grow Energy, dzięki czemu ograniczy wykorzystanie energii ze źródeł konwencjonalnych.

Zielona energia dla Biedronki

Dzięki instalacjom fotowoltaicznym zużycie „czarnej energii” w sieci Biedronka spadnie o około 15% rocznie dla każdego sklepu objętego projektem. Umowę z firmą Grow Energy podpisano na okres 15 lat. W tym czasie będzie ona odpowiedzialna za zarządzanie instalacjami oraz ich serwis. Zielona energia solarna zasili placówki Biedronki, w których większość zapotrzebowania energetycznego ogniskuje się na:
  • oświetleniu
  • meblach chłodniczych
  • klimatyzacji
  • wypieku pieczywa

500 instalacji fotowoltaicznych do końca roku

Średnio przy każdym sklepie zostanie zamontowane 110 paneli. Na dachach pojawią się mikroinstalacje fotowoltaiczne do 50 kWp (kilo watt peak). Do końca roku planuje się zamontowanie przynajmniej 500 kompletnych instalacji.

– Instalacje fotowoltaiczne będą dostarczały najwięcej energii w okresach letnich, w których zapotrzebowanie na energię elektryczną jest największe. Pozwoli to odciążyć sieci przesyłowe oraz elektrownie, obniżając ryzyko ograniczeń w dostawie energii, które zwłaszcza obecnie w czasie niedoborów węgla i gazu stanowią poważne wyzwanie dla krajowej energetyki. Obecnie mamy 118 instalacji tego typu, a zatem zwiększenie ich liczby do 2118 realnie ograniczy zużycie przez nas energii z węgla – mówi Natalia Rompska-Żuk, menedżer ds. zarządzania energią w sieci Biedronka.

Biedronka i inicjatywy proekologiczne

To kolejna proekologiczna inicjatywa sieci Biedronka realizowana zgodnie ze strategią ochrony środowiska. Od 2017 roku Biedronka obniżyła emisję CO2 o blisko 45 proc. w zakresie 1 i 2 protokołu GHG w ramach swojej kompleksowej działalności. Było to możliwe przede wszystkim dzięki modernizacjom istniejących placówek.
W latach 2018-2021 Biedronka zmodernizowała aż 1083 sklepy. Rekordowy pod tym względem był 2021 rok – wyremontowano aż 334 placówki, w pandemicznym 2020 r. było to 267 sklepów.
We wszystkich nowych i odnawianych sklepach zainstalowano bardziej energooszczędne, zamykane chłodziarki i zamrażarki, oświetlenie LED, instalacje grzewcze (np. pompy ciepła) i wentylacyjne z odzyskiem ciepła, specjalnie izolowane są dachy i ściany. Systemy BMS pozwalają na inteligentne zarządzanie urządzeniami technicznymi, harmonogramowanie ich czasu pracy w zależności od dni i godzin otwarcia oraz analizę zużycia mediów. Średnie zużycie energii w sklepach po remoncie spadło o minimum 15%.

Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Reklama

źródło: Biedronka

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE