Aukcje OZE to jeden ze sposobów, dzięki któremu przedsiębiorstwa mogą łatwo wejść na rynek energetyczny. I jednocześnie uzyskać wsparcie przy sprzedaży wygenerowanego prądu. Na czym dokładnie polegają i jak z nich skorzystać?

O aukcjach OZE słyszał chyba każdy przedsiębiorca zajmujący się sektorem źródeł odnawialnych. Przedsięwzięcia te, to jeden z mechanizmów wsparcia oferowanych tym technologiom – aukcje. Są rodzajem przetargu, ułatwiają wejście na rynek oraz stymulują konkurowanie w jego obrębie.

Reklama

Aukcje OZE 2020

Udział w aukcji mogą wziąć przedsiębiorcy, którzy dysponują już gotowym źródłem energii. Ale i ci, którzy dopiero przygotowują się do tego, lecz nie mają jeszcze wybudowanej instalacji wytwórczej. Proces tego przetargu rozpoczyna się od komunikatu prezesa Urzędu Regulacji Energetyki zawierającego wszystkie szczegóły (datę, godzinę i długość trwania sesji aukcyjnej itp.). Następnie do aukcji zgłaszają się przedsiębiorcy oferując cenę energii wytworzonej z OZE, spośród których wybiera się najniższe.


Sprawdź również: Koronawirus zniweczy program „Mój Prąd”?


Po zakończeniu aukcji ze zwycięzcami podpisuje się umowy. Nad przebiegiem aukcji czuwa prezes URE, który m.in. ustala jej regulamin. Żeby wziąć udział w aukcji przedsiębiorca musi zarejestrować się na Internetowej Platformie Aukcyjnej, specjalnym portalu, którym operuje URE. Szczegółowy opis formalności jakie muszą zostać wypełnione przez chętnych, znajduje się w ustawie o odnawialnych źródłach energii z 20 lutego 2015 roku (Dz. U. 2015 poz. 478). Dokument ten w swoim artykule 71 precyzuje, co musi znaleźć się w deklaracji o przystąpieniu do aukcji. Wśród wymogów są m.in. lokalizacja i moc zainstalowana instalacji, miejsce przyłączenia do sieci, czy oświadczenie o świadomości odpowiedzialności karnej. Warto jednak wskazać, że jednym z wymogów jest też wniesienie odpowiedniej kaucji, naliczanej na podstawie przelicznika złotówki za kilowaty mocy.

Przed przystąpieniem do aukcji warto poświęcić trochę czasu na przygotowanie merytoryczne, czyli np. przejrzenie katalogu cen referencyjnych dostępnego na stronach URE. Można użyć go jako odniesienia do projektowanej oferty – dla przykładu, obecnie obowiązujący katalog ustanawia maksymalną cenę oferty jaką przedsiębiorąca może wystawić na aukcji dla instalacji o łącznej mocy większej niż 1 MW, wykorzystującej wyłącznie energię promieniowania słonecznego do wytwarzania energii elektrycznej na 365 zł za megawatogodzinę (MWh).

Ostatnia przeprowadzona w Polsce aukcja miała miejsce w grudniu 2019 roku, jej wyniki prezes URE opublikował 20 grudnia. Przedsiębiorcy zainteresowani aukcjami OZE mogą znaleźć najważniejsze informacje na stronach Urzędu Regulacji Energetyki – istnieje tam cały internetowy przewodnik, który opisuje wszystkie kroki jakie podjąć należy przed wejściem do przetargu. Kluczową kwestią w aukcjach jest konkurencyjność cenowa ofert. Wygrywają oferty najtańsze. Zysk przedsiębiorcy jest tu uzależniony od m.in. sprawności i wydajności jego urządzenia.

Dlatego też warto zainwestować w instalacje o najlepszych osiągach. Takie oferuje m.in. Eneria, lider na rynku energetyki rozproszonej. Dzięki jej bogatej ofercie instalacji fotowoltaicznych przedsiębiorcy mogą wejść do aukcji z szansami na pewną wygraną i wysoki zysk

Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj magazyn Zielona Gmina. W internecie za darmo!

Całe wydanie znajdziesz też tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Tekst: Rafał Wąsowicz
Zdjęcie: pixabay.com
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE