OXCCU, startup z Wielkiej Brytanii opracował innowacyjne rozwiązanie, które istotnie upraszcza proces produkcji ekologicznej alternatywny dla paliw lotniczych – SAF. W projekt zainwestował fundusz ORLEN VC.

Reklama

Obecnie w swojej ofercie ORLEN posiada ekologiczne paliwo rolnicze SAF, z którego korzystają już lotniska w Warszawie, Krakowie i Katowicach, a także w czeskiej Pradze. Z kolei spółka ORLEN Lietuva od połowy września br. dostarcza na lotniska w Wilnie, Rydze i Tallinie. W porównaniu z konwencjonalnym paliwem lotniczym, SAF może zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 94 proc.

Nowa inwestycja ORLENu z tego obszaru to opracowana przez złożony z brytyjskich naukowców startup technologia, która umożliwia przetwarzanie zielonego wodoru i wychwyconego dwutlenku węgla w syntetyczne paliwo dla lotnictwa (e-SAF). Podstawą technologii OXCCU jest innowacyjny katalizator, który znacznie upraszcza proces produkcji e-SAF, tym samym obniżając cenę produktu końcowego.


Kongres Biogazu – zarejestruj się!


Rozwiązanie umożliwia przetwarzanie mieszanek dwutlenku węgla, tlenku węgla i wodoru, co oznacza, że może być również wykorzystywana do produkcji niedrogiego, niskoemisyjnego paliwa lotniczego z odpadów biomasy, takich jak biogaz lub odpady drzewne.

– Technologia, w którą zainwestowaliśmy, ma duży potencjał, zapewniający przewagę konkurencyjną na nowym rynku paliw alternatywnych, dlatego będziemy wspierać jej dalszy rozwój – mówi Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Biura Rozwoju Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych ORLEN.

W technologię OXCCU, oprócz ORLEN VC, zainwestowali m.in. United Airlines Ventures Sustainable Flight Fund, Aramco Ventures, Eni Next, Trafigura Power Ventures, International Airlines Group (właściciel m.in. British Airways), Safran Corporate Ventures oraz University of Oxford.

Rynek biogazu i biometanu. Czytaj za darmo w internecie!

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE