14 października rząd przyjął procedowane w Ministerstwie Klimatu i Środowiska projekty nowelizacji ustaw o OZE i prawie energetycznym. Nowe regulacje dotyczące OZE mają przyspieszyć inwestycje w zieloną energię, a zmiany w ustawie wodorowej mają umożliwić zastosowanie w Polsce wodoru jako paliwa.

Reklama

Zmiany w ustawie o odnawialnych źródłach energii

Projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (UD41) przewiduje rozwój energetyki prosumenckiej oraz dostosowanie polskich przepisów do rozporządzeń i wytycznych Komisji Europejskiej. Przyjęte rozwiązania pozwolą na dalszy rozwój instalacji odnawialnych źródeł energii, w tym objętych systemami wsparcia.

MKiŚ podaje najważniejsze rozwiązania zawarte w nowelizacji:

  • Ulgi dla odbiorców energochłonnych zostaną dostosowane do unijnych wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią. Zaktualizowana zostanie także lista sektorów objętych systemem wsparcia.
  • Kontynuacja programów wsparcia dla wytwórców energii elektrycznej w instalacjach OZE do 1 MW w formule zgodnej z przepisami UE:
    • Od 1 stycznia 2026 roku, prawo do gwarantowanego odbioru energii przez sprzedawcę zobowiązanego oraz zwolnienie z obciążeń dotyczących bilansowania handlowego będzie dotyczyło wytwórców w instalacjach o mocy poniżej 200 kW.
    • W okresie przejściowym, czyli od wejścia w życie nowych przepisów do 31 grudnia 2025 roku, takie prawo będzie przysługiwało wytwórcom w instalacjach o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 400 kW.
  • Przyspieszenie procesu inwestycyjnego dla OZE.
    • Skrócenie terminów wydawania zezwoleń i decyzji, ze szczególnym uwzględnieniem instalacji OZE wykorzystujących energię promieniowania słonecznego, magazynów energii elektrycznej, pomp ciepła, urządzeń i instalacji niezbędnych do przyłączenia instalacji OZE do sieci, a także nadbudowy, rozbudowy, przebudowy lub remontu instalacji OZE.
    • Docelowo, łączny czas trwania procedur inwestycyjnych ma się zmniejszyć z 356-416 dni do 149 dni.
  • Wprowadzenie rozwiązań zwiększających opłacalność inwestycji dla prosumentów, rozliczających się w systemie net-billing.
    • Aktualizacja depozytu prosumenckiego o współczynnik 1,23.
    • Przywrócenie możliwości korzystania z rozliczeń po cenach miesięcznych dla prosumentów objętych tym sposobem rozliczeń, wraz z premią za pozostanie w rozliczeniach opartych na cenach dynamicznych.

Kongres Biogazu


Prawo energetyczne – nowelizacja ustawy

Wodór został uznany za jeden z priorytetów realizacji Europejskiego Zielonego Ładu. Może on stanowić surowiec, paliwo, nośnik lub magazyn energii. Znajduje także szerokie zastosowanie w sektorach energii, transportu i przemysłu, stąd jego ważna rola w transformacji energetycznej.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (UD36) wprowadza ramy prawne dotyczące możliwości zastosowania wodoru w Polsce. Zaproponowane zostały też regulacje ułatwiające rozwój potrzeby gospodarki wodorowej. W szczególności określono rolę poszczególnych podmiotów na rynku, zgodnie z przepisami europejskiego pakietu gazowo-wodorowego.

Jako najważniejsze rozwiązania w projekcie ustawy MKiŚ wskazuje:

  • Wprowadzane zmiany zapewnią stabilność prawa dla podmiotów z sektora publicznego i prywatnego, które działają w obszarze wodoru oraz przyczynią się do pełnego wykorzystania potencjału tego nośnika energii. Przyjęte rozwiązania dadzą również pewność regulacyjną inwestorom.
  • Nowe przepisy dotyczą uregulowania rynku wodoru w Polsce, w zakresie, w jakim nie będzie on przesyłany siecią gazową.
    • Przesyłanie wodoru siecią gazową nadal będzie podlegało regulacjom przewidzianym dla paliw gazowych.
  • Wprowadzone zostaną definicje poszczególnych rodzajów wodoru:
    • wodoru niskoemisyjnego;
    • wodoru odnawialnego pochodzenia niebiologicznego;
    • wodoru odnawialnego.
  • Aby sprawanie zarządzać rynkiem wodorowym, powołane zostaną instytucje:
    • operatora systemu przesyłowego wodorowego – zajmującego się przesyłaniem wodoru, odpowiedzialnego za ruch sieciowy w sieci przesyłowej wodorowej, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tej sieci, eksploatację, konserwację, remonty oraz niezbędną rozbudowę sieci przesyłowej wodorowej, w tym połączeń z innymi systemami wodorowymi;
    • operatora systemu dystrybucyjnego wodorowego – zajmującego się dystrybucją wodoru, odpowiedzialnego za ruch w sieci dystrybucyjnej wodorowej, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tej sieci, eksploatację, konserwację, remonty oraz niezbędną rozbudowę sieci dystrybucyjnej wodorowej, w tym połączeń z innymi systemami wodorowymi;
    • operatora systemu magazynowania wodoru – zajmującego się magazynowaniem wodoru, odpowiedzialnego za eksploatację instalacji magazynowej wodoru;
    • operatora systemu połączonego wodorowego – zarządzającego sieciami połączonymi wodorowymi, w tym siecią przesyłową wodorową, siecią dystrybucyjną wodorową lub systemem magazynowania wodoru.
  • Określony został zakres obowiązków i kompetencji każdego z operatorów, w tym jeśli chodzi o zasady certyfikacji i sposób ich wyznaczania.

Rynek biogazu i biometanu. Czytaj za darmo w internecie!

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE