Rząd jeszcze w tym roku chce zmienić ustawę Prawo energetyczne oraz niektóre inne ustawy.  Zmiany wynikają z konieczności wdrożenia do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 5 czerwca 2019 r.

Reklama

Dyrektywa 2019/944 obliguje państwa członkowskie do zapewnienia odpowiedniego środowiska prawnego w zakresie odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej oraz ubóstwa energetycznego.

Zmiany w projekcie, nad którym pracuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska to m.in. regulacje dotyczące:

  1. zmiany definicji odbiorcy wrażliwego, poprzez znaczne poszerzenie kręgu osób kwalifikujących się jako odbiorcy wrażliwi energii elektrycznej,
  2. zmiany kryteriów, wysokości oraz procedury przyznawania dodatku energetycznego,
  3. wzmocnienia ochrony odbiorców działaniami o charakterze niefinansowym, w tym:
    1. wprowadzenie zakazu wstrzymania dostaw w przypadku gdy odbiorca wrażliwy energii elektrycznej posiada zaległości w płatnościach za energię elektryczną w tzw. miesiącach zimowych,
    2. zapewnienie możliwości zwrócenia się przez odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej oraz odbiorcę
      wrażliwego paliw gazowych z wnioskiem do sprzedawcy energii elektrycznej o zastosowanie programu
      wsparcia wobec zaległych i bieżących należności za energię elektryczną albo paliwa gazowe lub świadczone usługi,
    3. objęcie ochroną przed wstrzymaniem dostaw energii elektrycznej osób objętych opieką długoterminową w warunkach domowych, w związku z przewlekłą niewydolnością oddechową, wymagających wentylacji
      mechanicznej.
  4. wprowadzenie definicji ubóstwa energetycznego o ogólnym i uniwersalnym charakterze, który pozostawia
    możliwość doprecyzowania i zawężania kryteriów definicji dla poszczególnych programów wsparcia lub redukcji ubóstwa w przyszłości, w zależności od celu ich zastosowania.

Prawo energetyczne do zmiany

Modyfikacja przepisów o dodatku energetycznym pozwoli na poszerzenie grupy beneficjentów tego rozwiązania oraz wzmocni ochronę odbiorców wrażliwych za sprawą wdrożenia mechanizmów niefinansowego wsparcia.

W przepisach dokonano także modyfikacji wysokości limitów zużycia energii elektrycznej w gospodarstwach domowych poprzez ich zmianę i dodanie nowego limitu, dla gospodarstw domowych składających się z 6 i więcej osób. Zmiana ta ma na celu lepsze ukierunkowanie pomocy i objęcie większą ochroną rodzin wielodzietnych, częściej znajdujących się w trudniejszej sytuacji materialno-bytowej.

Ponadto, w projekcie proponuje się wzmocnienie ochrony odbiorcy wrażliwego także postanowieniami o charakterze niefinansowym, tj.:

  • zastosowanie rozwiązania alternatywnego, polegającego na zakazie wstrzymania dostaw energii elektrycznej, czy też
  • zapewnieniu możliwości zwrócenia się przez odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej i paliw gazowych, a także przez odbiorcę energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, który jest stroną umowy kompleksowej albo umowy sprzedaży energii elektrycznej, jeżeli odbiorca ten lub członek jego gospodarstwa domowego jest osobą objęta opieką długoterminową w warunkach domowych, w związku z przewlekłą niewydolnością oddechową, wymagającą wentylacji mechanicznej, z wnioskiem do sprzedawcy energii albo paliw gazowych o zastosowanie programu wsparcia wobec zaległych i bieżących należności za energię elektryczną albo paliwa gazowe lub świadczone usługi, który ma zapobiec popadnięciu w niewypłacalność w sytuacji, w której odbiorca ze względu na problemy, w tym finansowe, nie może uregulować zaległości, a także wie, iż nie będzie mógł uregulować na czas bieżących płatności za energię elektryczną lub świadczone usługi.

W projekcie proponuje się także określenie definicji ubóstwa energetycznego, która jest w ocenie projektodawców najbardziej rekomendowaną, ze względu na jej ogólny i uniwersalny charakter, który pozostawia możliwość doprecyzowania i zawężania kryteriów definicji dla poszczególnych programów wsparć w przyszłości w zależności od celu ich zastosowania.

W 2022 r. na dopłaty do prądu rząd przeznaczy co najmniej 1,5 mld zł. W kalkulacjach budżetowych dopuszcza się jednak wydatki między 3 a 5 mld zł.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Źródło: KPRM
Zdjęcie: pixabay.com
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE