200 mln z NCBR dla OZE, a właściwie na ekologiczny, zeroemisyjny transport i technologie wykorzystujące odnawialne źródła energii w transporcie publicznym. Jest nowy konkurs „Szybkiej Ścieżki”.
REKLAMA
Europejskie fundusze, polskie rozwiązania
Ogłoszona przez NCBR „Szybka Ścieżka” to kolejny – po „Innowacyjnych nawozach” czy „Urządzeniach grzewczych” – konkurs ukierunkowany na rozwijanie technologii przyjaznych środowisku i poprawiających jakość życia ludzi. Dofinansowanie będzie można uzyskać zarówno na prace rozwojowe i badania przemysłowe, jak i prace przedwdrożeniowe.
W przypadku transportu publicznego równie ważne jak zapewnienie odpowiednich infrastruktury i pojazdów jest tworzenie i wdrażanie nowych technologii, dzięki którym staje się on bardziej ekologiczny i dostępny. Nowatorskie rozwiązania przynoszą także korzyści producentom bezemisyjnych pojazdów, którzy stają się bardziej konkurencyjni oraz operatorom transportu zbiorowego, ograniczającym koszty obsługi, na przykład dzięki niższym kosztom paliwa czy niższej energochłonności pojazdów.
W każdym z tematów badawczych NCBR wskazał po kilka zagadnień, które powinny być przedmiotem projektu. W ramach tematu „paliwa gazowe” to między innymi opracowanie prototypowych konstrukcji pojazdów dla transportu zbiorowego, zasilanych biogazem, biometanem lub biowodorem oraz wdrażanie infrastruktury zapewniającej również powszechny dostęp dla klientów indywidualnych, a w „elektromobilności” to na przykład opracowanie systemów wytwarzania i tankowania wodoru FC z elektrolizy. Zgłaszany projekt powinien się również wpisywać w jedną z Krajowych Inteligentnych Specjalizacji.
„Szybka Ścieżka”: Atrakcyjne zasady, wsparcie online
W realizowanym w formule „Szybkiej Ścieżki” kolejnym tematycznym konkursie NCBR obowiązują proste i atrakcyjne zasady. O sięgające nawet ponad 20 mln euro wsparcie na realizację projektu badawczo-rozwojowego mogą się ubiegać przedsiębiorstwa, konsorcja przedsiębiorstw lub konsorcja przedsiębiorstw i jednostek naukowych. Minimalna wartość projektu realizowanego przez jedną firmę z sektora MŚP to milion złotych. W pozostałych przypadkach to dwukrotność tej kwoty. Składane online wnioski o dofinansowanie będą oceniane w oparciu o uproszczone w tym roku przez NCBR kryteria – jednym z kluczowych jest „Istota projektu”, weryfikujący zasadność realizacji projektu i oczekiwanych rezultatów.
Szczegółowe informacje o nowym konkursie są dostępne na stronie NCBR. Agencja wykonawcza ministra nauki regularnie organizuje także spotkania i warsztaty, które obecnie prowadzone są online.
W związku z uruchomieniem „Szybkiej Ścieżki – OZE w transporcie” NCBR zamyka postępowanie w programie „Bezemisyjny transport publiczny”(BTP).
Nowe technologie dla Zielonego Ładu
NCBR rozpocznie jednocześnie realizację kilku nowych projektów, istotnych dla polskiej gospodarki i podniesienia jakości życia obywateli, wpisujących się w koncepcję tzw. Zielonego Ładu Unii Europejskiej. Realizacja projektów rozpocznie się już w drugim kwartale tego roku, a harmonogram nie wykroczy poza ramy finansowania obecnej perspektywy unijnej tj. do 31 grudnia 2023 roku. Prace będą realizowane w formule zamówień przedkomercyjnych (PCP). W efekcie projektów polscy przedsiębiorcy opracują unikalne nowe technologie, które będą mogły być oferowane na rynku polskim i europejskim. Planowane projekty będą rozwijały gospodarkę obiegu zamkniętego w zakresie energii, wody i biogenów w przyrodzie. Będą wspierać rozwój nowoczesnych technologii w zakresie biogazownictwa, oczyszczania ścieków, magazynowania energii, czy nowoczesnego budownictwa i nowoczesnej elektrociepłowni.
Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Zieloną Gminę.W internecie za darmo:
Całe wydanie znajdziesz też tutaj. Dlatego kliknij i sprawdź!