ORLEN rozpoczął sprzedaż biopaliwa wytwarzanego z olejów roślinnych i odpadów przemysłu spożywczego. Żeby zatankować HVO100 na stacjach koncernu musimy jechać do Niemiec.
HVO100 – „zielony diesel”
HVO100 – biopaliwo II generacji, wytwarzane z olejów roślinnych, odpadów przemysłu spożywczego i gastronomii, w tym ze zużytych olejów spożywczych nazywane jest „zielonym dieslem”, bo pozwala ograniczyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 90 procent w porównaniu do jego odpowiednika kopalnego.
Ten rodzaj paliwa przeznaczony dla większości pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, możemy w Europie tankować od 2007, kiedy wprowadziła je na rynek fińska firma Neste. Dziś biopaliwo HVO100 dostępne jest na stacjach m.in. w Danii, Szwecji, Belgii, a także na Litwie i Łotwie, a produkują je koncerny takie jak Eni czy TotalEnergies. Do tego grona dołączył właśnie ORLEN. Na razie biopaliwo II generacji dostępne jest jedynie na dwóch niemieckich stacjach ORLENu: w Boizenburgu nad Łabą i w Achim niedaleko Bremy.
Koncern planuje w najbliższym czasie rozszerzenie sprzedaży o kolejne stacje w Niemczech, a także wprowadzenia HVO100 do swojej oferty w Czechach, gdzie biopaliwo ma być dostępne w segmencie hurtowym od I kwartału 2025 roku. „Zielony diesel” ma być tam dystrybuowany z terminalu Paramo w Pardubicach. Rozważana jest także sprzedaż tego paliwa w segmencie detalicznym.
Kongres Biogazu – zarejestruj się!
Kiedy zatankujemy HVO100 w Polsce?
Wprowadzenie HVO100 w Polsce będzie możliwe dopiero po zakończeniu trwających prac legislacyjnych, w efekcie których zostaną określone wymagania jakościowe dla HVO100, a biopaliwo zostanie objęte pełną kontrolą jakości prowadzoną przez Inspekcję Handlową.
Tymczasem w Płocku trwa budowa instalacji do produkcji HVO o wartości ok. 600 mln zł i o wydajności 300 tys. ton gotowego biokomponentu rocznie. Jak informuje koncern, będzie ona przystosowana do przerobu szerokiej gamy surowców lipidowych, m.in. oleju rzepakowego (RSO) i posmażalniczego (UCO), a także ich mieszanek. Na terenie Zakładu Produkcyjnego w Płocku planowana jest także budowa infrastruktury na potrzeby biokomponentu HEFA do paliwa lotniczego SAF.
Rynek biogazu i biometanu. Czytaj za darmo w internecie!
zdjęcie: freepik