VI Forum Pelletu za nami – przeczytaj relację [GALERIA ZDJĘĆ]

21 czerwca w Poznaniu odbyło się VI Forum Pelletu. To najważniejsze branżowe wydarzenie, które w tym roku odwiedziło ponad 100 osób.

20 lat pelletu w Polsce

VI edycja Forum Pelletu odbyła się pod hasłem „20 lat pelletu w Polsce”. W tym roku po raz pierwszy podczas wydarzenia zostały przyznane nagrody dla osób zaangażowanych w rozwój krajowego rynku pelletu. Wręczono statuetki w 2 kategoriach. Nagrodę Ambasadora Pelletu otrzymała Polska Rada Pelletu, natomiast jako Popularyzatora pelletu wyróżniono firmę Pellecik.pl.

Nagrodę Ambasadora Pelletu w imieniu Polskiej Rady Pelletu odebrała Agnieszka Kędziora-Urbanowicz (od lewej), nagrodę Popularyzatora Pelletu Monika Sternak z Pellecik.pl (w środku)

Normy jakości dla pelletu?

Forum Pelletu było podzielone na 3 sesje tematyczne, podczas których odbyło się 11 prelekcji, a także debata wokół pierwszego na rynku opracowania dotyczącego pelletu – raportu „Pellet drzewny w Polsce”. Udział w niej wzięli Partnerzy opracowania:

  • Marcin Menzel, BTI Gumkowski/KIPI
  • Mariusz Superson, SupFol
  • Adam Sarnaszek, Polska Rada Pelletu

a także zaproszeni goście: Krzysztof Woźniak z Polskiego Forum Klimatycznego, Marcin Podsiadło z Bio Energy Group, dr Wojciech Cichy z Łukasiewicz – ITD Poznań oraz Agnieszka Sosnowska z Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Spotkanie moderowała Jolanta Kamińska z Biomass Media Group. Paneliści dyskutowali m.in. o obowiązkowych normach jakości dla pelletu drzewnego, a także o jego klasyfikacji – wg unijnego prawa pellet jest biopaliwem, nie paliwem stałym.


Pobierz raport „Pellet drzewny w Polsce”

Raport Pellet drzewny w Polsce

Pobierz raport

Wyślij link na adres:

Wyrażam zgodę na wykorzystanie powyższych danych osobowych przez Biomass Media Group Sp. z o.o. w celu zrealizowania zamówienia oraz dla celów marketingowo-reklamowych związanych z ofertami wydawnictwa. Dane będą chronione zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych (Dz. U. Nr 133 poz. 883 z 1997). Podanie danych jest dobrowolne. Przysługuje Państwu prawo do wglądu i poprawiania swoich danych osobowych.


Dlaczego to ważne?

– Wprowadzane w ramach walki z niską emisją uchwały antysmogowe, w kilku regionach wykluczają z użycia pellet, jako paliwo stałe. Zrównywanie ekologicznego pelletu z węglem lub ekogroszkiem jest jednak nieporozumieniem, dlatego precyzyjny podział: paliwa stałe i biopaliwa stałe jest tak ważny – komentował Adam Sarnaszek z PRP.

Na pytania uczestników odpowiadała Agnieszka Sosnowska z resortu klimatu.

– Kreujemy rynek na pellet – powiedziała, dodając, że w drugiej połowie roku ministerstwo zamierza wprowadzić rozwiązania prawne dotyczące branży pelletu, nad którymi obecnie pracuje.

– Biomasa fantastycznie wpisuje się w politykę energetyczną Polski, jednak brak odpowiednich przepisów rodzi patologie i rozwiązania pośrednie – mówił z kolei Krzysztof Woźniak z PFK. Podkreślił on jednocześnie, że produkcja i zużycie pelletu powinny być lokalne, ponieważ transport granulatu na duże odległości generuje duży ślad węglowy.

O organizacji samej branży mówił Marcin Podsiadło z Bio Energy Group.

– Rynek jest mocno rozproszony, ale nie widzę w tym nic złego. Uważam, że kluczowe jest zapewnienie dobrej jakości produktu, dlatego wprowadzenie obowiązkowych norm jakości dla pelletu to dobry pomysł – mówił.

Debata dotyczące raportu pelletowego. Od lewej: Marcin Menzel – BTI Gumkowski/KIPI, Mariusz Superson – Supfol, Marcin Podsiadło – Bio Energy Group. W rozmowie udział wzięła także Agnieszka Sosnowska z Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Wysokie ceny drewna a branża pelletu

Brak surowca do produkcji pelletu to jeden z podstawowych problemów tego sektora. Sytuację pogarsza fakt, że ceny drewna podrożały w ostatnim czasie o 200, a nawet 300%!

– Ostatnie 4-5 tygodni to prawdziwe trzęsienie ziemi w naszej branży – oceniał Rafał Szefler z Polskiej Izby Gospodarczej Przemysłu Drzewnego.

Dyrektor PIGPD analizował w trakcie Forum Pelletu przyczyny tej sytuacji, wymieniając m.in. politykę mieszkaniową USA, która generuje ogromne zapotrzebowanie na drewno. Kolejnym rynkiem z olbrzymim popytem na drewno są Chiny, praktycznie pozbawione terenów leśnych.

– Kryzys pogłębia też formuła aukcji systemowych na zakup drewna przeprowadzanych przez Lasy Państwowe. Są one dostępne dla każdego – zarówno osoby z branży, jak i spoza niej. Wystarczy mieć gotówkę – mówił Rafał Szefler.

Rafał Szefler – Polska Izba Gospodarcza Przemysłu Drzewnego

Optymalizacja produkcji pelletu

Pandemia COVID-19 zamknęła granice i ograniczyła eksport pelletu. Wyższe ceny energii i opakowań sprawiły z kolei, że rentowność biznesu spadła. Dlatego tak istotne dla przedsiębiorców jest szukanie oszczędności. Umożliwią to optymalizacja produkcji oraz wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które zagwarantują najwyższą efektywność. O takim mówił Mateusz Grzelak z firmy Labora.Energy, prezentując dostępne na rynku suszarki drewna i rozpatrując je pod kątem m.in. zużycia prądu.

O oszczędnościach mówił także Ryszard Czajka z SolarSpot, dostawcy rozwiązań fotowoltaicznych dla biznesu:

– Proponujemy branży pelletu  możliwość montażu paneli na halach namiotowych oraz na pokryciach membranowych. Takie rozwiązanie funkcjonuje m.in. na Ergo Arenie.

Z kolei Piotr Mielczarek z Firefly AB wymienił klucze do bezpiecznej produkcji pelletu podczas prelekcji dotyczącej zabezpieczeń ppoż.

– Kluczowa jest prewencja – przekonywał prezentując system wykrywania i gaszenia iskier.

dr Mateusz Grzelak – Labora.Energy
Podczas VI Forum Pelletu można było obejrzeć granulator Labora.Energy

Pomoc dla Wspólnoty Burego Misia

Po raz kolejny w trakcie Forum Pelletu pojawił się też akcent charytatywny – zbiórka granulatu dla Fundacji Wspólnota Burego Misia. To stowarzyszenie zapewniające dom i opiekę dorosłym osobom niepełnosprawnym, których siedziba ogrzewana jest właśnie pelletem. Podczas konferencji uczestnicy mieli możliwość przekazać  Fundacji zapasu paliwa na kolejny sezon grzewczy.

Sprzedajesz pellet w internecie? Ale czy dobrze?

Jeśli nie ma cię w sieci to nie istniejesz? Na to pytanie odpowiadał  Filip Nocny z Areny Szkoleń. Jego prezentacje dotyczyły skutecznej sprzedaży w sieci. Rynek e-commerce rośnie z roku na rok średnio o 12%, a pandemia koronawirusa jeszcze bardziej pogłębiła ten trend. Jak sprzedawać skutecznie angażując media społecznościowe i fora internetowe? Jak wykorzystać polecenia i rekomendacje? Dlaczego powinniśmy zaprzyjaźnić się z Google Analytics i jak mądrze inwestować w reklamy Google Ads?

Filip Nocny podkreślał, że w przypadku branży pelletu bardzo istotne jest prowadzenie sprzedaży internetowej w powiązaniu z rzetelnymi, przyjaznymi czytelnikowi treściami edukacyjnymi. Można je publikować na blogu czy w specjalnej sekcji eksperta na stronie www. Ekspert wyjaśnił też kiedy wydawać pieniądze i jak kontrolować pracę agencji marketingowych. Filip Nocny poruszył też temat czarnego PR wokół pelletu. Mity, półprawdy lub nieprawdy dyskredytują biopaliwo lub urządzenia do jego spalania. Podczas prelekcji uczestnicy poznali możliwe scenariusze odpowiedzi na agresywne działania internetowych trolli.

Filip Nocny – Arena Szkoleń

Podsumowaniem Forum był panel dyskusyjny moderowany przez Adama Sarnaszka z Polskiej Rady Pelletu. Paneliści i uczestnicy konferencji rozmawiali m.in. o szarej strefie, innowacjach technologicznych i wyzwaniach stojących przed producentami pelletu.  Prognozy są optymistyczne. Rosnący popyt w kraju, coraz większe zainteresowanie kotłami pelletowymi, zakaz zakupu kotłów węglowych w ramach programu „Czyste Powietrze” wchodzący w życie 1 stycznia 2022 r., proekologiczne postawy konsumentów…Przyszłość rysuje się różowo, ale dużo wyzwań przed branżą i dużo pracy u podstaw. Dobrze, gdybyśmy wykonywali ją razem – podsumował Forum Pelletu Maciej Kosiński z Biomass Media Group.

 

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

 

This post is also available in: polski

ael