Zaledwie 25% prosumentów, którzy zdecydowali się podzielić swoją opinią w sieci, jest zadowolonych z wyboru instalatora. To bardzo niski wynik, szczególnie, że według danych ARE na koniec 2021 r. w ostatnich latach w Polsce powstało blisko 845 000 instalacji fotowoltaicznych. Na co najczęściej narzekają klienci, a co sobie chwalą?
Oferro, porównywarka rozwiązań OZE, na podstawie opinii prosumentów publikowanych w Internecie, przygotowało analizę ocen pracy instalatorów. Zdobyte dane nie są zadowalające. Z 2 607 podmiotów dostępnych w katalogu firm fotowoltaicznych Oferro, zaledwie 41% zadbało o posiadanie ocen w sieci. Niepokoi też fakt, że 24% z pozostawionych opinii ma negatywny wydźwięk. Dominują tutaj firmy z województw mazowieckiego, śląskiego i małopolskiego.
Instalator paneli PV. Co najbardziej irytuje prosumentów?
Co najbardziej irytuje prosumentów? Po pierwsze brak profesjonalizmu i poczucia, że po drugiej stronie mamy do czynienia z ekspertem w danej dziedzinie. Wynika to stąd, że w ostatnich latach na polskim rynku powstało wiele firm zajmujących się jej montażem, których właściciele zobaczyli okazję do łatwego i szybkiego zarobku.
Klienci narzekali także na źle wykonany montaż, uszkodzone dachówki czy ukryte opłaty. Przeszkadza im również utrudniony kontakt z przedstawicielami firmy, który często wynika z przyjęcia zbyt dużej liczby zleceń.
Z kolei już po montażu i uruchomieniu instalacji wielokrotnie wychodzą na światło dzienne problemy z nieodpowiednio dobraną mocą, co jest efektem niedokładnie przeprowadzonego audytu fotowoltaicznego. Bywają także problemy z reklamacją – zwłaszcza, jeśli instalator zamówił komponenty producentów, którzy nie mają przedstawicielstwa w Polsce lub Europie.
Neutralne oceny firm fotowoltaicznych
Wśród analizowanych opinii dominują te z wydźwiękiem neutralnym – jest ich 51%. Prosumenci zostawiający takie komentarze zwykle nie mają uwag do samego montażu, ale narzekają na brak opieki ze strony instalatora po tym, jak instalacja już została podłączona i zaczęła produkować energię. Narzekają także na zbyt długi czas realizacji.
Z kolei Klienci, którzy zdecydowali się na montaż fotowoltaiki i pompy ciepła miewają uwagi co do wykonania jednej z dwóch instalacji.
25% pozytywnych opinii
Wśród firm fotowoltaicznych są i takie, które swoim profesjonalizmem i podejściem do Klienta wyróżniają się na tle konkurencji.
Na plus działają fachowość i eksperckie podejście. Doceniamy także możliwość szybkiego kontaktu w razie dodatkowych pytań, które pojawiają się na dowolnym etapie montażu instalacji. Nie bez znaczenia pozostają krótki czas realizacji, optymalne dopasowanie oferty do potrzeb danego gospodarstwa domowego i w miarę niskie ceny.
W ogólnym rozliczeniu pozytywnych opinii jest 25%. Wynik nie wydaje się zły, ale mając na uwadze jak wiele osób w Polsce korzysta obecnie z fotowoltaiki widać, że instalatorzy mają jeszcze dużo do zrobienia, by poprawić swoje oceny.
Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
źródło: oferro.com
zdjęcie: freepik.com/senivpetro