Simens Mobility od kilku lat prowadzi prace nad elektryfikacją transportu drogowego. W Niemczech w ramach pilotażowego projektu otwarto kolejny odcinek elektrycznej autostrady – eHighway między Kuppenheim i Gaggenau.
24% światowej emisji CO2 pochodzi z transportu
Osiągnięcie celów w zakresie emisji CO2 dla transportu długodystansowego wymaga szybkiego wdrożenia sprawdzonych technologii. Transport drogowy wciąż pozostaje jednym z największych źródeł CO2. Szacuje się, że 24% światowej emisji CO2 pochodzi z transportu, w czym znaczącą rolę odgrywa właśnie transport drogowy.
„Ponieważ naszym celem jest zmniejszenie emisji o 65% w Niemczech do 2030 r. i osiągnięcie neutralności węglowej w Europie do 2045 r., konieczne jest zbadanie strategii, które przyczynią się do znacznego obniżenia emisji w sektorze transportu.” – czytamy w komunikacie Siemens.
eHighway – sposób na redukcję CO2
Rozwiązanie Siemens Mobility eHighway opiera się na technologii napowietrznych linii jezdnych.
– Technologia elektrycznej autostrady tzw. eHighway to projekt przewidujący budowę infrastruktury przewodów elektrycznych ponad istniejącymi obecnie autostradami. Specjalnie przystosowane ciężarówki z napędem hybrydowym wykorzystują na bieżąco zasilanie elektryczne w trakcie jazdy po tak zmodyfikowanych drogach – mówi Hasso Grünjes, szef eHighway w Siemens Mobility.
Czytaj też : Coraz więcej elektryków jeździ po Europie
Testy technologii eHighway
Technologia eHighway firmy Siemens Mobility jest obecnie testowana w trzech lokalizacjach w Niemczech. Poza autostradą federalną B 462, gdzie wdrożono nowy system przy współpracy z SPL Powerlines Germany, projekty pilotażowe realizowane są na autostradzie federalnej A5 i A1.
4000 km zelektryfikowanych autostrad
Projekt i program pilotażowy wspierają finansowo niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego. Zgodnie z zaleceniami Krajowej Platformy na rzecz Przyszłości Mobilności w Niemczech do 2023 roku ma pojawić 300 km autostrad wyposażonych w napowietrzne linie jezdne. Docelowo do 2030 roku planuje się zelektryfikowanie łącznie 4000 km autostrad. Dzięki temu kraj znacząco przybliży się do osiągnięcia celu klimatycznego. Według założeń konieczna jest redukcja emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu o 40 proc.
Rynek biogazu i biometanu
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
Źródło: powerlines-group.com, Siemens
Zdjęcie: Siemens
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE