Rozpoczęły się zajęcia w Akademii H2. Jest to pierwszy w Polsce program edukacyjny dotyczący wodoru. Dla najlepszych uczestników przygotowano płatne staże.

Projekt PKN ORLEN skierowany jest do studentów i absolwentów uczelni wyższych. Do udziału w zajęciach w Akademii zostało zaproszonych 30 osób. Będą zdobywać wiedzę i praktyczne umiejętności w dziedzinie produkcji wodoru i jego wykorzystania m.in. jako paliwa transportowego.

Reklama

6. Kongres biometanu – sprawdź!


Akademia wodorowa

– Wodór to paliwo przyszłości, jeden z ważnych obszarów strategii Grupy ORLEN, na którego rozwój do 2030 roku planujemy wydać prawie 7,5 mld zł. Dlatego stawiamy na młodych, zdolnych i ambitnych ludzi, którzy pomogą nam realizować tę strategię. Akademia Wodorowa to pierwsza tego rodzaju inicjatywa w Polsce. Dla jej uczestników będzie przepustką do zaangażowania się w konkretne działania na rzecz transformacji energetycznej naszego regionu. Najlepsi absolwenci będą mogli odbyć płatne staże w PKN ORLEN, który jako pierwszy koncern w tej części Europy ogłosił plan osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku – podkreśla Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Akademia Wodorowa to program edukacyjny skierowany do studentów 3., 4. i 5. roku oraz absolwentów uczelni wyższych. W 30-osobowej grupie znaleźli się reprezentanci m.in. Politechnik: Łódzkiej, Rzeszowskiej, Warszawskiej i Gdańskiej, Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Akademii Leona Koźmińskiego i Uniwersytetu Technologicznego w holenderskim Delf. To studenci i absolwenci nie tylko kierunków związanych z elektromobilnością czy energetyką, ale też np. prawa, zarządzania i bezpieczeństwa wewnętrznego.

Głównym celem Akademii jest szkolenie i rozwój kadr wyspecjalizowanych w innowacyjnych technologiach wodorowych oraz ich praktycznym wykorzystaniu w biznesie. Uczestnicy poznają działania instalacji produkcyjnych, funkcjonujących w różnych gałęziach przemysłu, związane z produkcją wodoru odnawialnego i niskoemisyjnego oraz rozwiązania wynikające z wykorzystania wodoru w transporcie kołowym i kolejowym.

Zajęcia potrwają do czerwca 2023 r. Będą odbywać się m.in. w siedzibie PKN ORLEN w Płocku, na Uniwersytecie Warszawskim, Politechnice Gdańskiej czy w siedzibie firmy Toyota w Wałbrzychu. W ramach programu zaplanowano spotkania z ekspertami i praktyczne szkolenia z wykorzystaniem urządzeń do produkcji wodoru oraz pojazdów, które już korzystają z tej technologii.


Czytaj również: W Polsce powstanie wielkoskalowa produkcja wodoru


Strategia Wodorowa Grupy ORLEN

Celem Grupy ORLEN jest uzyskanie pozycji regionalnego lidera w zakresie wdrażania technologii wodoru nisko- i zeroemisyjnego. To odpowiedź koncernu na wyzwania związane z transformacją energetyczną i szukaniem zielonych, ekologicznych rozwiązań.

– W Europie Centralnej, zgodnie ze Strategią Wodorową Grupy ORLEN, do 2030 roku udostępnionych zostanie łącznie ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu drogowego czy kolejowego. Będziemy produkować odnawialny wodór ze zdywersyfikowanych źródeł w postaci elektrolizerów. Przygotowaliśmy też własny projekt pod nazwą „Hydrogen Eagle”, który pozwoli na zbudowanie w Polsce kompleksowej infrastruktury do wytwarzania i dystrybucji nisko- i zeroemisyjnego wodoru – mówi Józef Węgrecki, Członek Zarządu ds. Operacyjnych PKN ORLEN.

Stacje tankowania wodoru powstaną do 2030 roku w Polsce (57), Czechach (28) i na Słowacji (26). W czerwcu 2022 roku PKN ORLEN uruchomił w Krakowie  pierwszą w Polsce ogólnodostępną mobilną stację tankowania wodoru. Kolejne powstaną jeszcze w tym roku na stacjach w Poznaniu i Katowicach, a w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Pile i Warszawie do połowy 2025 r. W marcu 2023 r. ORLEN uruchomił też pierwszą stację tankowania wodorem dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów w czeskiej Pradze.

Paliwo wodorowe ma szanse upowszechnić się przede wszystkim w transporcie ciężkim, w którym duży zasięg i ładowność mają szczególne znaczenie. Podstawową przewagą pojazdów zasilanych wodorem nad wykorzystywanymi obecnie pojazdami elektrycznymi na baterie jest ich duży zasięg (do 700 km) oraz znacznie krótszy czas tankowania. Jednak wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie, ale też w przemyśle, energetyce lub sektorze komunalnym.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło i zdjęcie: komunikat prasowy PKN ORLEN

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE