„Barometr Nowej Mobilności” – co Polacy myślą o autach elektrycznych?

raport o elektromobilności

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych opublikowało kolejną już, piątą edycję „Barometru Nowej Mobilności”. To raport przedstawiający wyniki badań dotyczących preferencji Polaków związanych z elektromobilnością. Tezę, że elektromobilność jest przyszłością motoryzacji potwierdzają wyniki badania, w którym aż 80% respondentów uważa, że pojazdy elektryczne zastąpią spalinowe.

Większe zainteresowanie elektromobilnością

Twórcy raportu zwracają uwagę na ogólny trend skierowany w stronę zwiększonego zainteresowania elektromobilnością w Polsce. Dziś chęć kupna pojazdu z napędem elektrycznym rozważa co trzeci Polak. To widoczny i znaczący wzrost w stosunku do lat ubiegłych.

Okazuje się, że coraz więcej osób szuka alternatyw dla aut spalinowych. Dla nich zakup samochodu elektrycznego jest realną alternatywą, także z uwagi na to, że znacznie wzrosła świadomość ekologiczna Polaków. Kwestie środowiskowe to dla 90,6% badanych główna zaleta pojazdów elektrycznych.

Trzy razy więcej elektryków, mniejsze zainteresowanie Dieslem

Z danych przedstawionych w „Barometrze Nowej Mobilności” wynika, że znacznie wzrosła liczba użytkowników EV w Polsce. W 2020 r. tylko 1 proc. respondentów deklarował posiadanie pojazdu elektrycznego lub zelektryfikowanego. Natomiast w minionym roku liczba ta wzrosła do 3,1 proc. Z kolei aż 32,3 proc. Polaków rozważa zakup samochodu całkowicie elektrycznego lub hybrydy typu plug-in. W 2017 r. taką deklarację złożyło 12% badanych, w 2018 r. 17%, w 2019 r. 28%,w 2020 r. 29,4%, a w 2021 roku – już 32,3%.

Jednocześnie w ciągu ostatnich 5 lat zainteresowanie Dieslem spadło o 22,2 proc. Jak podaje raport o elektromobilności, liczba osób posiadających samochód z silnikiem wysokoprężnym (Diesla): zmniejszyła się z 51,5 proc. do 29,3 proc.


Czytaj też: Veolia i Ekoen w drodze ku elektromobilności


Jaki budżet na elektryka?

Jak podaje raport o elektromobilności, w kwestii budżetu, jaki przeznaczyliby na auto elektryczne, najwięcej respondentów wskazało przedział pomiędzy 50 tys. a 100 tys. zł. Z kolei niespełna 20 proc. badanych zadeklarowało na ten cel kwotę od 100 tys. do 150 tys. zł.

Średnia cena elektrycznego samochodu wg badanych powinna być niższa o 22%. Jest to tylko połowa wartości, którą ankietowani wskazywali w 2017 r. Wynika z tego, że auta EV stają się ogólnie coraz bardziej przystępne cenowo. Także z uwagi na dotacje z programu NFOŚiGW „Mój Elektryk”. Jak czytamy w raporcie, w przypadku dopłaty w wysokości 18 750 zł udział respondentów deklarujących możliwość nabycia EV wzrasta średnio o 9,5%, natomiast w przypadku dopłaty w wysokości 27 000 zł – o 18,4%.

Edukacja jest kluczowa

Z marek aut elektrycznych w Polsce najpopularniejszą wśród badanych okazała się Tesla. Wskazał ją co trzeci Polak. Na drugim miejscu znalazło się BMW (10,9 proc). Niestety aż 24,5 proc. respondentów nie potrafi wymienić żadnej marki produkującej samochody elektryczne.

Mimo wyników raportu wskazujących na pozytywny trend i zwiększające się z roku na rok zainteresowanie elektromobilnością, autorzy badania podkreślają ogromną wagę edukacji, na którą należy położyć jeszcze większy nacisk niż dotychczas.

Rynek biogazu i biometanu – najnowszy numer:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

This post is also available in: polski

ael